Działowski "Bydgoszczanka", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Bydgoszczanka”, II Ogólnopolski Konkurs Szybowcowy w Gdyni, 1925 r. (Źródło: archiwum).
W połowie 1924 r. bracia Stanisław i Mieczysław Działowscy rozpoczęli w warsztatach Szkoły Pilotów w Bydgoszczy budowę szybowca "Bydgoszczanka" własnego projektu. Budowa szybowca została zakończona w 1925 r. "Bydgoszczanka" wzięła udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r., pilotowana przez Strzelczyka. Pierwszy lot trwający 15 s wykonała 18 maja 1925 r.

Podczas zawodów wykonano na niej 8 lotów w łącznym czasie 1 min 12 s. Szybowiec został pod koniec zawodów rozbity. Początkowo szybowiec miał podwozie płozowe, ster wysokości niedzielony, a ster kierunku wysoko umieszczony. Po uszkodzeniu przy nieudanym starcie szybowiec przerobiono, wykonując wykrój w sterze wysokości (na ster kierunku) i umieszczając niżej ster kierunku, a podwozie zmieniono na kołowe.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, dwudźwigarowy, do pierwszego dźwiga­ra kryty sklejką, pozostała część płata kryta płótnem. Skrzy­dła mocowane do wzmocnionego żebra, umieszczonego na pionowych rozporkach kraty kadłuba i usztywnione drutami biegnącymi do górnej i dolnej listwy ramy kadłuba. Lotki z dużym rogowym odciążeniem aerodynamicznym, mogły być wychylane jednocześnie w dół lub w górę, wspoma­gając działanie steru wysokości. Lotki były usztywnione drutami mocowanymi do dźwigienek sterowania. Napęd lotek linkami. Górna linka napędu lotek biegła w płacie, dolna pod płatem.
Kadłub w postaci płaskiej kraty, składającej się z owalnej ramy sklejanej z kilku warstw listew i pionowych rozporek, wykrzyżowanej drutami. Na poziomej beleczce w przodzie kadłuba, siodełko i sterownica w postaci wolantu i orczyka. W płaszczyźnie poziomej krata, usztywniona do płata drutami.
Statecznik poziomy i stery kryte płótnem. Napęd sterów linkami.
Podwozie amortyzowane względem kadłuba sznurem gumowym. Na osi podwozia, długości 1,6 m, początkowo osadzone dwie jesionowe płozy, później dwa koła. Płoza ogonowa drewniana.

Dane techniczne "Bydgoszczanka" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,24 (wg [1]- 10,25) m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,6 m, powierzchnia nośna- 15 m2.
Masa własna- 78 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- 148 kg.

Galeria

  • ”Bydgoszczanka” w locie. (Źródło: archiwum).
  • Szybowiec ”Bydgoszczanka”, II Konkurs Szybowców na Oksywiu. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Rozbity szybowiec ”Bydgoszczanka”. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Szybowiec ”Bydgoszczanka” w trakcie budowy. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Działowski ”Bydgoszczanka”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus