DFS "Weihe", 1938
("Ważka")

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec niemieckiej konstrukcji DFS Weihe na polskich znakach rejestracyjnych. (Źródło: Ze zbiorów Marcina Błusia via ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”).

Wysokowyczynowy szybowiec DFS ”Weihe” zaprojektowany został przez inż. Hansa Jacobsa w 1938 r. jako całkowicie drewniana konstrukcja o prostych rozwiązaniach technologicznych. Szybowiec miał zastąpić poprzednią konstrukcję DFS ”Rhönsperber” (wg [1]- miał zastąpić szybowiec DFS ”Rhönadler”). Jacobs przy projektowaniu szybowca ”Weihe” wykorzystał doświadczenia zdobyte z wysokowyczynowym szybowcem ”Reiher”, upraszczając jednak nową konstrukcję technologicznie i projektując go jako wolnonośny górnopłat o prostych skrzydłach. Wielkoseryjną produkcję szybowca podjęły zakłady Flugzeugbau Schweyer w Ludwigshafen. Szybowiec budowano od 1938 r. W czasie wojny zbudowano ok. 280 egz. i po wojnie dalsze 320 egz.

Na szybowcu ”Weihe” pilot Franz Jachtmann ustanowił w 1943 r. rekord długotrwałości lotu wynoszący 55 h 52 min. 50 s. Po zakończeniu wojny szybowce ”Weihe” były używane również w innych krajach Europy, bardzo licznie były reprezentowane w szybownictwie Szwecji.

W Polsce.

Po zakończeniu wojny 12 (wg [1]- 11) szybowców DFS ”Weihe” zostało wyremontowanych i zarejestrowanych w Polsce. Używane były w aeroklubach regionalnych, m.in. w 1946 r. jeden szybowiec ”Weihe” trafił do Aeroklubu Śląskiego. Wykorzystywano je do lotów wyczynowych i treningu czołówki pilotów szybowcowych. Na szybowcach tych startowano w wielu zawodach i wykonano wiele udanych przelotów w latach czterdziestych i na początku pięćdziesiątych. Na kilku szybowcach ”Weihe” startowali polscy szybownicy w Krajowych Zawodach Szybowcowych w 1948 r. na Żarze. W 1948 r. szybowcowi DFS ”Weihe” nadano polską, oficjalną nazwę- ”Ważka”. Zostały wycofane z eksploatacji w 1953 r.

Jeden szybowiec tego typu, po skasowaniu w grudniu 1953 r., został przekazany do zbiorów Muzeum Techniki, skąd w grudniu 1963 r. przekazano go do krakowskiego Muzeum Lotnictwa i Astronautyki.

Konstrukcja:
Wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła proste.

Dane techniczne DFS ”Weihe” (wg [1]):
Rozpiętość- 18,0 m, długość- 8,3 m, wysokość- 2,18 m, powierzchnia nośna- 18,34 m2.
Masa własna- 195 kg, masa użyteczna- 140 kg, masa całkowita- 335 kg.
Doskonałość- 29, opadanie- 0,58 m/s.

Galeria

  • Szybowiec wyczynowy DFS ” Weihe” w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[3] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
blog comments powered by Disqus