DFS "Rhönsperber", 1934
("Krogulec")

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy DFS ” Rhönsperber” w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Niemiecki szybowiec DFS ”Rhönsperber” został skonstruowany przez inż. Hansa Jacobsa w 1934 (wg [4]- 1935) r. Powstał on na bazie poprzedniej konstrukcji Jacobsa, szybowca DFS ”Rhönbussard”. Produkcję seryjną szybowca prowadził zakład Flugzeugbau Schweyer w Manneheim począwszy od 1934 r., wykonując kilkadziesiąt egzemplarzy. Zbudowano zaledwie 25 egz.

Szybowiec ten wykorzystywano do wykonywania długich przelotów w warunkach. termicznych. Na szybowcach ”Rhönsperber” uzyskano przed 1939 r. wiele rekordowych rezultatów, wśród nich:
- rekord wysokości 5760 m uzyskany 22.05.1937 r. przez Paula Steiniga w Jeżowie Sudeckim,
- przelot 474 km z Wasserkuppe do Oleśnice (Czechosłowacja) wykonany 21.07.1935 r. przez Ludwika Hofmanna,
- przelot 504,2 km z Wasserkuppe do Brunn (Czechosłowacja) wykonany przez Rudolfa Heinemanna,
- przelot Alp dokonany przez Heini Dittmara.

W Polsce.

W 1935 r. utworzono w Krakowie, Wojskowe Warsztaty Szybowcowe z własnym biurem konstrukcyjnym. Warsztaty miały produkować szybowce dla lotnictwa wojskowego. Aby zapoznać się z najnowszymi konstrukcjami i technologią wytwarzania, Komitet Zaopatrzenia Aeronautyki zakupił w 1936 r. w Niemczech szybowce wyczynowe DFS "Condor II" i DFS ”Rhönsperber” wraz z licencją na 15 egz. każdego. Szybowce zostały dostarczone w kwietniu 1936 r. Szybowce posłużyły do prac studyjnych, licencji nie wykorzystano.

W Polsce po wojnie odnaleziono, wyremontowano i dopuszczono do lotu 1 egz. szybowca DFS ”Rhönsperber” (wg [4]), natomiast wg [2]- po zakończeniu wojny pewna liczba szybowców DFS ”Rhönsperber” została przejęta przez lotnictwo polskie (m. in. w Grunowie), ale tylko jeden z nich, nadający się do remontu, został naprawiony i był eksploatowany od stycznia 1946 do października 1950 r. W 1948 r. szybowcowi DFS ”Rhönsperber” nadano polską, oficjalną nazwę- ”Krogulec”. Od 1946 r. był w szkole szybowcowo-żaglowej w Jeżowie, później kolejno w Instytutucie Szybownictwa w Bielsku i w Aeroklubie Śląskim w Katowicach. Po skasowaniu trafił do magazynów Muzeum Komunikacji w Pilawie, skąd przez magazyny wrocławskie, w grudniu 1963 r. został przekazany do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła o mewim kształcie (rozpłaszczone M) w widoku z przodu.

Dane techniczne DFS ”Rhönsperber” (wg [2]):
Rozpiętość- 15,3 m, długość- 6,05 m, wysokość- 1,35 m, powierzchnia nośna- 15,1 m2.
Masa własna- 162 kg, masa użyteczna- 88 kg, masa całkowita- 250 kg.
Doskonałość- 20 (wg [4]- 19,8), opadanie- 0,72 m/s.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] List od pana Andrzeja Morgały z dnia 1.03.2007 r.
[4] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
blog comments powered by Disqus