DFS "Olympia Meise", 1938-1939
(DFS "Meise Olympia", "Olimpia", Nord 2000)

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy DFS ”Olympia”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Niemiecki wysokowyczynowy szybowiec DFS ”Olympia” został skonstruowany w 1939 r. (wg [3]- w 1938 r.) przez inż. Hansa Jacobsa pod nazwą DFS ”Meise”. W lutym 1939 przemianowany na ”Olympia” został zgłoszony na konkurs olimpijski w ujednoliconej klasie odpowiadającej późniejszej klasie standard. Konkurs rozgrywano we Włoszech, a zawody olimpijskie planowano na 1940 r. w Helsinkach. W konkursie tym, zorganizowanym w dniach 19-25.02.1939 w Rzymie uczestniczyło 5 szybowców, dwa niemieckie, dwa włoskie i jeden polski- Orlik Olimpijski konstrukcji A. Kocjana.

Wszystkie szybowce były poddane próbom w locie wykonywanym przez 6 pilotów i w wyniku ich oceny zwycięzcą konkursu został szybowiec ”Olympia”, mimo że polski Orlik Olimpijski wykazywał się lepszymi osiągami i własnościami lotnymi. DFS ”Olympia” był szybowcem bardzo prostym konstrukcyjnie i to przeważyło szalę zwycięstwa. Dopatrywano się wówczas stronniczości sędziów i podtekstu politycznego, wynikającego ze ścisłych koneksji ustrojowych pomiędzy ówczesnymi Włochami, a III Rzeszą. Pół roku później wybuchła wojna i sprawa poszła w zapomnienie.

”Olympia” była produkowana seryjnie w latach 1940-1945 (wg [1]- od 1939 r.), w Niemczech (wg [1]- w zakładach F. Schmetz w Herzogenrath) i krajach okupowanej Europy zbudowano wówczas ponad 1000 szybowców tego typu. Po wojnie wyprodukowano dalsze 600 egz. w tym m.in. 100 we Francji jako Nord 2000. W 1953 r. w NRD zbudowano jednomiejscowy szybowiec trenin­gowy "Meise", będący ulepszoną wersją znanego szybow­ca przedwojennego "Olympia". Szybowiec wykazywał dobre własności lotne i pilotażowe. W 1954 r. rozpoczęto produkcję seryjną.

W Polsce.

W 1939 r. Lwowskie Warsztaty Lotnicze rozpoczęły budowę 2 szybowów DFS "Olympia Meise", na których mieli startować nasi szybownicy w czasie Olimpiady 1940 r. W październiku 1939 r. warsztaty zostały przemiano­wane na Płaniernyj Zawod Ossoawiachima Nr 5. Jesienią i zimą 1939/1940 r. ukończono w warsztatach budowę dwóch szybowców "Olympia Meise" (których jednak nie oblatano).

W momencie zakończenia wojny duże ilości szybowców niemieckich, w tym także szybowców DFS ”Olympia”, przejętych zostało na opuszczonych przez okupanta lotniskach, m. in. w Siewierzu. Po wyremontowaniu, 21 szybowców ”Olympia” zostało przekazanych do użytkowania w aeroklubach i szkołach lotniczych. Niektórym szybowcom zrekonstruowanym w znacznym stopniu, w naszych warsztatach, np. w OWS Katowice, nadawano nowe numery fabryczne. W 1948 r. szybowcowi DFS ”Olympia Meise” nadano polską, oficjalną nazwę- ”Olympia”.

Były one eksploatowane w latach czterdziestych i na początku pięćdziesiątych. ”Olympie” były użytkowane w aeroklubach (w 1946 r. jeden szybowiec trafił do Aeroklubu Śląskiego) i szkołach żaglowych służąc do treningu i lotów wyczynowych dla kadry i instruktorów. Brały udział w VII Krajowych Zawodach Szybowcowych (pierwsze po wojnie) na Żarze 16-20.06.1948 r. Z użytku wycofano je do 1953 r. W 1956 przekazano do magazynów ITS we Wrocławiu dwie ”Olympie”. W magazynie krakowskiego Muzeum Lotnictwa przechowywany jest zdekompletowany i uszkodzony jeden szybowiec DFS ”Olympia”.

Na początku lat 2000- nych w Zakładzie Szybowcowym „JEŻÓW” Henryk Mynarski został przeprowadzony remont szybowca DFS "Olympia Meise". Prace zostały ukończone w 2004 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat   dwudzielny,   dwudźwigarowy,  kryty sklejką i  płótnem. Skrzydła wyposażone w płytki  hamulcowe.
Kadłub   konstrukcji   półskorupowej.  Kabina zakryta.
Usterzenie pokryte płótnem.
Podwozie w postaci drewnianej płozy.

Dane techniczne DFS ”Olympia” (wg [1]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 7,23 m, wysokość- 1,6 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 160 kg, masa użyteczna- 95 kg, masa całkowita- 255 kg.
Doskonałość- 25,5 (wg [3]- 24,5), opadanie minimalne- 0,71 m/s.

Dane techniczne ”Meise”, wersja zbudowana w NRD w 1953 r. (wg [5]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 7,4 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 160 kg, masa użyteczna- 95 kg, masa całkowita- 255 kg.
Doskonałość- 25,5,opadanie minimalne - 0,71 m/s przy prędkośći 59 km/h.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[3] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[4] Skarbiński A. "Kolebka polskiego szybownictwa". Cracovia Leopolis nr 2/1997.
[5] (JP) "Szybowiec treningowy Meise. NRD". Skrzydlata Polska nr 9/1957.
[6] Błasiak S. "Zakład Szybowcowy Jeżów Henryk Mynarski. Jubileusz XX lat istnienia". Biuletyn Samorządowy Gmina. Pismo Rady Gminy Jeżów Sudecki nr 4/2021 (nr 147/21).
[7] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus