Kaiser DEKO-9 "Magic", 2000
Projekt samolotu DEKO-9 ”Magic” został opracowany przez mgr inż. Marka Dębskiego, mgr inż. Krzysztofa Kotlińskiego i dr inż. Daniela Dębskiego. Może być wykorzystywany jako wyczynowy samolot akrobacyjny, jak również jako samolot treningowy, sportowy, klubowy lub do holowania szybowców i banerów reklamowych.
Opracowane zostały dwie wersje samolotu:
- pierwsza wyposażona w silnik o mocy 92 kW (125 KM),
- druga z silnikiem o mocy 151 kW (205 KM), przeznaczona do pełnej akrobacji.
Opracowana została również koncepcja napędu samolotu DEKO-9 ”Magic” z lotniczym kompaktowym silnikiem tłokowym, który jest połączeniem dwóch silników w jednym. Napędza on dwa współosiowe śmigła przeciwbieżne. Koncepcja tego silnika została opracowana i opatentowana przez konstruktorów: mgr inż. Marka Dębskiego i dr inż. Daniela Dębskiego. Silnik ten charakteryzuje się dużą mocą oraz wysokim stopniem bezpieczeństwa.
Prototyp samolotu DEKO-9 ”Magic” został zbudowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 3 w Dęblinie. pierwszy lot wykonał we wrześniu 2000 r. Dostawę samolotów DEKO-9 ”Magic” oferuje niemiecka firma Kaiser Flugzeugbau GmbH.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat.
Kabina zakryta lub odkryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne, stałe.
Silnik- PZL Franklin F6A-350C1 o mocy 151 kW (205 KM) lub Franklin 4A-235B4 o mocy 92 kW (125 KM).
Dane techniczne DEKO-9A (wg [1]):
Powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 450 kg, masa startowa max- 700 kg.
Prędkość max- 216 km/h, prędkość przelotowa- 195 km/h, wznoszenie- 720 m/min, pułap- 4000 m.
Dane techniczne DEKO-9, silnik Franklin 4A-235B4 o mocy 92 kW/125 KM (wg [2]):
Rozpiętość- 6,8 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 15,4 m2.
Masa własna- 450 kg, masa startowa max- 750 kg.
Prędkość dopuszczalna- 350 km/h, wznoszenie- 10 m/s.
Dane techniczne DEKO-9, silnik Franklin F6A-350C1 o mocy 151 kW/205 KM (wg [2]):
Rozpiętość- 6,8 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 15,4 m2.
Masa własna- 500 kg, masa startowa max- 750 kg.
Prędkość dopuszczalna- 350 km/h, wznoszenie- 15 m/s.