DEKO-7, 1995
(PZL-KROSNO i Polimex-Cekop DEKO-7)
Projekt lekkiego samolotu obserwacyjnego i szkolnego, opracowany przez mgr. inż. Marka Dębskiego i mgr inż. Krzysztofa Kotlińskiego, powstał w 1993 r. Przewidziano w nim zastosowanie fragmentów elementów struktury szybowca PZL KR-03 ”Puchatek” (skrzydła, lotki, belka ogonowa, usterzenie).
Podjęciem produkcji przez pewien czas interesowała się WSK PZL-Krosno, dlatego samolot nosi czasem oznaczenie PZL-KROSNO i Polimex-Cekop DEKO-7 (lub Polimex-Cekop i PZL-KROSNO DEKO-7). Projekt DEKO-7 przerwano w 1995 r.
Jako kontynuację DEKO-7 opracowano podobny projekt DEKO-8.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowo-kompozytowej.
Płat metalowy, jednodźwigarowy, z dakronowym pokryciem za dźwigarem.
Kadłub o konstrukcji kompozytowej z metalową belką ogonową. Kabina z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie krzyżowe, konstrukcja metalowa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe, spadochronowy system ratunkowy.
Silnik- PZL-Franklin 4A-235-B-31 o mocy 85 kW (116 KM), możliwość zastosowania silnika Rotax 914 lub Jabiru. Śmigło pchające.
Dane techniczne DEKO-7 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,2 m, długość- 6,84 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 490 kg, masa startowa max- 710 kg.
Prędkość dopuszczalna- (wg [3]- 280) km/h, prędkość max- 210 km/h, prędkość przelotowa- 190 km/h, prędkość minimalna- 75 km/h, wznoszenie- 4,0 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.[2] ”DEKO”
[3] ”Pilotmix.Com. Microlight/Ultralight Aircraft Information Database”