De Havilland Canada DHC-4 "Caribou", 1958
(C-7)

Samolot wielozadaniowy, lekki komunikacyjny, transportowy. Kanada.
Samolot wielozadaniowy De Havilland Canada C-7A (DHC-4) ”Caribou” U.S. Air Force. (Źródło: U.S. Air Force).

Samoloty De Havilland Canada DHC-4 ”Caribou” używane były przez lotnictwo wojskowe:
- Australii- eksploatowano łącznie 29 DHC-4, m.in. w czasie działań wojennych w Wietnamie i misji ONZ w Timorze Wschodnim i Wyspach Salomona. Zastąpiły one legendarne samoloty transportowe Douglas C-47 ”Dakota”. DHC-4 były wykorzystywane operacyjnie przez 45 lat, zostały wycofane w listopadzie 2009 r.

W Polsce.

W wyniku podpisania porozumienia pokojowego w Paryżu na początku 1973 r. utworzona została Międzynarodowa Komisja Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym, w skrócie MKKiN (ICCS- International Commission of Control and Supervision). Zadaniem MKKiN był nadzór przestrzegania porozumienia pokojowego, w tym wymiany jeńców wojennych oraz prowadzenie dochodzeń i ustalania winnych naruszeń układu pokojowego w wyniku działań wojennych i dostarczania materiałów wojennych. W skład tej komisji weszły kontyngenty wojskowe z czterech państw: Indonezji, Kanady, Polski i Węgier. Dla zapewnienia transportu lotniczego członków Komisji została zawarta umowa z liniami lotniczymi Air America. Przedsiębiorstwo to zapewniało eksploatację statków latających przekazanych do dyspozycji MKKiN przez rząd USA (śmigłowce) oraz tych, którymi dysponowało przedsiębiorstwo Air America (samoloty). W skład sprzętu użytkowanego przez Komisję wchodziły śmigłowce Bell UH-1H ”Iroqouis” oraz cztery typy samolotów: Curtiss C-46, De Havilland DHC-4A ”Caribou”, Volpar Turbo-Beech, Pilatus-Fairchild PC-6C ”Turbo-Porter”.

Komisja użytkowała 1 samolot De Havilland DHC-4A ”Caribou”. Samolotem tego typu latali również Polacy wchodzący w skład MKKiN.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Królikiewicz T. ”Transport lotniczy Międzynarodowej Komisji Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym”. Lotnictwo nr 11/2004.
[2] ”Australijczycy wycofali DHC-4 Caribou”. Lotnictwo nr 1/2010.
blog comments powered by Disqus