De Havilland DH-90 "Dragonfly", 1935

Samolot turystyczny i lekki komunikacyjny. Wielka Brytania.
Samolot turystyczny i lekki komunikacyjny De Havilland DH-90 ”Dragonfly”. (Źródło: RuthAS via ”Wikimedia Commons”).

Dwusilnikowy luksusowy samolot turystyczny De Havilland DH-90 ”Dragonfly” powstał w firmie De Havilland Aircraft Company. Zewnętrznie przypominał samolot De Havilland DH-89 ”Dragon Rapide”. Prototyp DH-90 został oblatany 12.08.1935 r. Samolot został skierowany do produkcji seryjnej w wersji DH-90A. Samolot był bardzo drogi, co ograniczyło sprzedaż tylko do osób bardzo bogatych. Kilka samolotów został przebudowanych w firmie De Havilland Aircraft of Canada Ltd. na wodnosamoloty. Łącznie zbudowano 67 samolotów DH-90 ”Dragonfly”.

Pojedyncze egzemplarze cywilne DH-90 ”Dragonfly” były wykorzystywane przez RAF na początku wojny. Oprócz Wielkiej Brytanii, samoloty DH-90 były używane w lotnictwie: Australii, Danii, Egiptu, Indii, Iraku, Kanady, Rodezji, Rumunii, Szwecji, Turcji i Urugwaju.

W Polsce.

Podczas II wojny światowej, polscy piloci w Wielkiej Brytanii latali na samolotach DH-90 ”Dragonfly”. W N°8 Ferry Pilots Pool Hullavington posiadali m.in. do dyspozycji dwa DH-90.

Konstrukcja:
Pięciomiejscowy dwupłat.

Napęd- 2 silniki De Havilland ”Gipsy Major 1” o mocy 97 kW (130 KM) każdy.

Dane techniczne DH-90 ”Dragonfly” (wg [1]):
Rozpiętość- 13,11 m, długość- 9,6 m, wysokość- 2,79 m, powierzchnia nośna- 23,78 m2.
Masa własna- 1010 kg, masa całkowita- 1814 kg.
Prędkość max- 232 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, pułap- 5520 m, zasięg- 1450 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus