De Havilland DH-84 "Dragon", 1932

Samolot pasażerski, transportowy, sanitarny. Wielka Brytania.
Samolot pasażerski De Havilland DH-84 ”Dragon”. (Źródło: Starlingjon via ”Wikimedia Commons”).

Samolot De Havilland DH-84 ”Dragon” został zaprojektowany i zbudowany przez firmę De Havilland Aircraft Company jako mały samolot komunikacyjny. Projekt opracował szef konstruktorów firmy De Havilland- Arthur Hagg na początku 1930 r. Zespół Hagg'a pracował nad lekkim bombowcem dla Irackich Sił Powietrznych. Do firmy wpłynęło jednak niespodziewanie zamówienie na dwusilnikowy samolot pasażerski do obsługi połączenia pomiędzy południową Anglią a Paryżem. Hagg i jego zespół przystosował więc projektowany bombowiec do roli 6-miejscowego samolotu pasażerskiego. Prototyp został oblatany 12.11.1932, a w 1934 r. został wdrożony do seryjnej produkcji.

DH-84 ”Dragon” był produkowany w wersjach:
- DH-84 ”Dragon I”- pierwsza wersja seryjna, samolot pasażerski, zbudowano 62 egz.
- DH-84 ”Dragon II”- posiadała zmodyfikowane okna kabiny oraz oprofilowane golenie podwozia głównego, zbudowano 53 egz.
- DH-84M ”Dragon”- wersja wojskowa, posiadał uzbrojenie- 2 karabiny maszynowe oraz 16 bomb po 9,1 kg. Wyeksportowany został do, Iraku i Portugalii.

Do 1937 r. w angielskich zakładach wyprodukowano 115 DH-84. W De Havilland Aircraft Company Pty. w Australii zbudowano kolejnych 87 egz. dla RAAF, które były używane podczas II wojny światowej jako samoloty treningowe. Samolot okazał się bardzo ekonomiczną, lubianą tak przez pilotów jak i pasażerów konstrukcją. Oprócz Wielkiej Brytanii, samoloty DH-84 ”Dragon” używane były w lotnictwie: Australii, Austrii, Danii, Iraku, Irlandii, Nowej Zelandii, Południowej Afryki, Portugalii i Turcji.

Brytyjski RAF posiadał kilka samolotów De Havilland DH-84 ”Dragon”, przyjętych na początku wojny od użytkowników cywilnych.

Dalszym rozwojem konstrukcji były samoloty De Havilland DH-86 ”Express” i De Havilland DH-89 ”Dragon Rapide”.

W Polsce.

Podczas II wojny światowej, w Wielkiej Brytanii, lotnicy Polskiej Eskadry, przydzielonej do N°4 Ferry Pilots Pool w Kemble, użytkowali kilka samolotów De Havilland DH-84 ”Dragon”. Na samolotach DH-84 latali również w brytyjskiej jednostce 7 AACU- Anti Aircraft Cooperation Unit (Jednostka Współpracy z OPL) w Castle Bromwich.

Konstrukcja:
Dwupłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 4.
Kabiny zakryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Napęd- 2 silniki De Havilland ”Gipsy Major 1” o mocy 96 kW (130 KM) każdy.

Dane techniczne DH-84 ”Dragon” (wg [1]):
Rozpiętość- 14,43 m, długość- 10,51 m, wysokość- 3,07 m, powierzchnia nośna- 34,93 m2.
Masa własna- 1060 kg, masa całkowita- 2041 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 183 km/h, pułap- 4420 m, zasięg- 880 km.

Galeria

  • De Havilland DH-84 ”Dragon” na lotnisku w Nieborowie, 1934 r. (Źródło: Jan Rychter - Fotografia-  http://photo.rychter.com/).
  • De Havilland DH-84 ”Dragon” na lotnisku w Nieborowie, 1934 r. (Źródło: Jan Rychter - Fotografia-  http://photo.rychter.com/).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus