Dassault Aviation (Dassault-Breguet) "Mirage 2000", 1978

Samolot myśliwski wielozadaniowy. Francja.
Samolot myśliwski Dassault Aviation ”Mirage 2000” w barwach lotnictwa wojskowego Francji. Radom 2005. (Źródło: Copyright Witold Mikiciuk- ”Militaria i lotnictwo Jowitka”).

Niepowodzenie budowy samolotów pionowego startu i lądowania ”Mirage-Balzac” i ”Mirage V” oraz samolotów o zmiennej geometrii skrzydeł ”Mirage G” i ”Mirage G8” zmusiło firmę Dassault-Breguet do poszukiwania następcy samolotów serii Dassault-Breguet ”Mirage III” w bardziej rozpoznanymi przez konstruktorów drogami. Za podstawę przyjęto układ aerodynamiczny bezogonowej delty, tak jak samolotów ”Mirage III”. Decyzję o budowie samolotu podjęto w 1974 r., a oficjalnie zaprezentowano projekt w październiku 1975 r. Pierwszy z 4 prototypów samolotu nazwanego ”Mirage 2000” został oblatany 10.03.1978 r. W porównaniu z ”Mirage III”, mimo ogólnego podobieństwa, powstał zupełnie nowy samolot oparty o najnowocześniejsze rozwiązania naukowe i techniczne. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu powierzchni sterowych oraz zaawansowanej aerodynamice uzyskano znaczne zwiększenie zarówno sterowności, jak i zwrotności, ale też poprawiono warunki startu i lądowania przez zmniejszenie prędkości lądowania. Sterowanie powierzchniami sterowymi realizowane jest przez poczwórny układ elektryczny.

Produkcja seryjna rozpoczęta została w 1980 r. W produkcji znalazły się następujące wersje:
- ”Mirage 2000B”, pierwsza wersja seryjna, szkolno-bojowy samolot dwumiejscowy, pierwszy samolot seryjny dostarczono w 1983 r. Produkowana dla lotnictwa francuskiego i jako ”Mirage 2000BM” dla Egiptu i ”Mirage 2000BG” dla Grecji.
- ”Mirage 2000C”, podstawowa wersja jednomiejscowa, myśliwska, dostarczana od 1984 r. Produkowano odmiany: ”Mirage 2000C1” z urządzeniem do tankowania w powietrzu, ”Mirage 2000C/RDI” i C/RDM różniące się radarem.
- ”Mirage 2000DA”, wspólne oznaczenie dla samolotów wersji B i C wszystkich odmian stosowane w dokumentach reklamowych po 1988 r.
- ”Mirage 2000E”, jednomiejscowa wersja eksportowa, odpowiednik samolotów ”Mirage 2000C”. Wersje: ”Mirage 2000EAD” dla Abu Dhabi, ”Mirage 2000EM” dla Egiptu i ”Mirage 2000EG” dla Grecji.
- ”Mirage 2000H”, wersja eksportowa samolotu jednomiejscowego dla Indii. Od wersji E odróżnia ja możliwość przenoszenia uzbrojenia produkcji rosyjskiej, stosowanego w Indiach, a w pododmianie H5 dodatkowo wyposażenia dla lotów bombowo-szturmowych na głębokim zapleczu przeciwnika.
- ”Mirage 2000P”, wersja eksportowa samolotu jednomiejscowego dla Peru.
- ”Mirage 2000N”, dwumiejscowy samolot przeznaczony do przenoszenia bomb atomowych oraz pocisków ASMP. Samolot posiada specjalne wyposażenie nawigacyjne. W podwersji ”Mirage 2000N-K1” tylko przenoszenie bomby jądrowej, w podwersji K2 uzbrojenie uniwersalne. Produkowany wyłącznie dla lotnictwa francuskiego.
- ”Mirage 2000R”, wersja rozpoznawcza, jednomiejscowa. Na eksport produkowany samolot ”Mirage 2000RAD” dla Abu Dhabi.
- ”Mirage 2000D”, wersja eksportowa samolotu ”Mirage 2000N”, bez możliwości przenoszenia pocisków ASMP. Produkowana w wariantach ”Mirage 2000DAD” dla Abu Dhabi, DP dla Peru.
- ”Mirage 2000S”, wersja eksportowa samolotu ”Mirage 2000N”, bez możliwości przenoszenia bomb jądrowych, ale z poszerzonym zestawem uzbrojenia klasycznego. Do 1996 r. nie została zamówiona.
- ”Mirage 2000T”, zmodyfikowany (napęd, elektronika) samolot dla Indii, znany też jako ”Mirage 2000TH” i TH-5 różniące się zmodyfikowanymi silnikami.
- ”Mirage 2000-3”, jednomiejscowy samolot opracowany jako rezerwa w wypadku fiaska programu Dassault-Breguet ”Rafale”. Z tym ostatnim ma częściowo zunifikowane wyposażenie. Nie produkowana.
- ”Mirage 2000-5”, stanowi on rozwinięcie wersji ”Mirage 2000-3”. W samolocie całkowicie zmieniono wyposażenie elektroniczne oraz przebudowano kabinę. Zunifikowano ją przy tym z seryjną wersją samolotu ”Rafale”. Samolot przeznaczony jest do przechwytywania celów powietrznych zarówno na małej, jak i dużej wysokości oraz do zwalczania celów naziemnych przy pomocy uzbrojenia klasycznego: bomb, niekierowanych pocisków rakietowych, jak i precyzyjnego kierowanego na cel, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych. Samolot może też wypełniać misje rozpoznawcze oraz walki radioelektronicznej dzięki różnym zestawom zasobników podwieszanych. Samolot ”Mirage 2000-5” nie będzie produkowany dla lotnictwa francuskiego, wybrało ono samolot ”Rafale”. Został jednak dopuszczony do eksportu, oferowany był również państwom byłego Układu Warszawskiego.

W sumie wyprodukowano do połowy 1995 r. 550 samolotów wszystkich wersji.

W 2009 r. Francja złożyła ofertę sprzedaży używanych wielozadaniowych samolotów bojowych ”Mirage 2000-9” dla Rumunii. Chodziło o samoloty obecnie eksploatowane przez Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które miałyby trafić do Francji jako część rozliczenia za samoloty Dassault Aviation ”Rafale” (które ZEA chce zakupić).

W Polsce.

Polscy piloci wykonywali loty zapoznawcze na samolotach "Mirage 2000", m.in.:
- październik 1992 r.- gen. dyw. Jerzy Gotowała, podczas wizyty dowódcy WLiOP we Francji. Samolot w wersji "Mirage 2000B",
- wrzesień 1994 r.- podczas wizyty lotników francuskich z jednostki EC 2 w 1. PLM, na samolotach "Mirage 2000B" loty wykonywali Sławomir Dygnatowski, Zbigniew Dąbrowski, Woźniak, Kuler, Jerzy Gotowała,
- lipiec 1995 r.- podczas wizyty we Francji 1. PLM. loty wykonywano na samolotach "Mirage 2000B" z jednostki EC 1/2,
- czerwiec 1996 r.- podczas wizyty lotników francuskich w 1. PLM, na samolotach "Mirage 2000B" loty wykonało 9 pilotów polskich,
- sierpień 1996 r.- loty zapoznawcze na samolocie "Mirage 2000-5". Piloci: Mirosław Hermaszewski, Piotr Luśnia, Andrzej Strigl.

Samolot Dassault-Breguet ”Mirage 2000-5” oferowany był Polskim Siłom Powietrznym w roli podstawowego samolotu bojowego. Jego konkurentami były samoloty amerykańskie Lockheed Martin F-16 ”Fighting Falcon”, McDonnell Douglas F-18 ”Hornet” oraz szwedzki SAAB JAS-39 ”Grippen”. W dniach 23-25.08.1996 r., podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego, na lotnisku wojskowym w Bydgoszczy prezentowany był samolot Dassault-Breguet ”Mirage 2000-5”. W styczniu 1999 r. Dassault Aviation złożył propozycję dostawy 12-24 samolotów ”Mirage 2000-5”. Proponowała również pełny transfer technologii do Polski, łącznie z montażem końcowym samolotu w Polsce.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy lub dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o kon­strukcji metalowej z zastosowaniem kompozytów węglowych i tytanu, zbudowany w ukła­dzie bezogonowca.
Skrzydło typu delta ze skosem 58°, wielodźwigarowe z dwusegmentowymi klapolotkami i hamulcami aerodynamicznymi na wierzchu i spodzie skrzydła oraz z dwusegmentowymi automatycznymi slotami do zakrzywiania profilu skrzydła podczas walki i wciąganymi w innych fazach lotu.Kadłub półskorupowy z dużymi przejściami skrzydło- kadłub. Nad dyszą odrzutową umieszczono zasobnik spado­chronu hamującego. Kabina zakryta, ciśnieniową, klimatyzowana, wyposażona w fotele wyrzu­cane klasy 0-0.
Usterzenie kierunku o obrysie trapezowym ze skosem 52° ze statecznikiem i sterem.
Podwozie trójpodporowe z przednim podparciem, chowane w locie.

Uzbrojenie:
- ”Mirage 2000-5”- 2 stałe działka DEFA 554 kal. 30 mm oraz uzbrojenie podwieszane powietrze-powietrze: 4 pociski rakietowe MICA z głowicami aktywnymi i w 2 pociski z głowicami biernymi na podczerwień, uzbrojenie powietrze-ziemia: bomby klasyczne o wagomiarach 250 i 100 kg, bomby Durandal, BAP100, wyrzutniki min Beluga, niekierowane pociski rakietowe kal. 68 mm, pociski kierowane laserem AS-30L, podwieszane zasobniki rozpoznawcze oraz walki radioelektronicznej.

Wyposażenie:
- ”Mirage 2000-5”- radar Thomson-CSF RDY, holograficzny celownik typu HUD, aparatura obserwacji i celowania pracująca w podczerwieni FLIR (zabudowywana w zasobniku pod skrzydłem).

Silnik:
- ”Mirage 2000-5”- SNECMA M53-P2 o ciągu 64,4 kN bez dopalania i 96 kN z dopalaniem.

Dane techniczne ”Mirage 2000-5” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,13 m, długość- 14,56 m
Masa startowa zwykła- 9500 kg.
Prędkość max- 2,2 Ma, wznoszenie max- 18000 m/min., czas wznoszenia na 15000 m- 4', pułap- 18000 m, zasięg ze zbiornikami dodatkowymi- 3500 km.

Galeria

  • Samolot myśliwski Dassault Aviation "Mirage 2000-5F" w barwach lotnictwa wojskowego Francji. (Źródło: Armee de l' Air).
  • Dassault "Mirage 2000" , rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 27/1978).

Źródło:

[1] Cebulok P. ”Mirage 2000-5”. Nowa Technika Wojskowa nr 8/1996.
[2] ”Święto Lotnictwa'96”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/1996.
[3] AK ”Francuska propozycja dla Polski”. Nowa Technika Wojskowa nr 3/1999.
[4] (ŁP) ”Używane Mirage 2000-9 dla Rumunii?” Nowa Technika Wojskowa nr 10/2009.
[5] Mambour H. "Szachownice nad Burgundią". Skrzydlata Polska nr 9/1995.
[6]
Hołdanowicz G. "W samo południe". Skrzydlata Polska nr 9/1996.
[7] Gotowała J. "Mission 107". Lotnictwo Aviation International. nr 23-24/1992.
[8]
Hołdanowicz G. "Mińsk-Dijon". Skrzydlata Polska. nr 11/1994.
[9]
"Francuzi w Mińsku". Skrzydlata Polska nr 8/1996.
[10] (K) "Samolot szturmowy Dassault- Breguet Mirage 2000N". Skrzydlata Polska nr 27/1990.
blog comments powered by Disqus