Dassault-Breguet "Falcon 2000", 1993
("Falcon X")

Samolot dyspozycyjny. Francja.
Samolot dyspozycyjny Dassault-Breguet ”Falcon 2000”. (Źródło: Marcin Jagodziński- ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”).

Pod koniec lat 1980-tych firma Dassault-Breguet zdecydowała się na opracowanie nowego samolotu, nieznacznie mniejszego od Dassault-Breguet ”Falcon 900”. W czerwcu 1989 r. ogłoszono rozpoczęcie nowego projektu pod nazwą ”Falcon X”, którą zmieniono później na ”Falcon 2000”. Miał on skorzystać z wielu rozwiązań sprawdzonych w poprzednim modelu, bez zmian pozostawiono skrzydło oraz usterzenie poziome. Kadłub miał mieć ten sam przekrój poprzeczny, co ”Falcon 900”, a wnętrze kabiny pasażerskiej nieznacznie krótsze. Do napędu zastosowano dwa silniki, powstałe w kooperacji General Electric Garrett CFE738. Przy zachowaniu komfortu podróży podobnego jak w ”Falconie 900”, nowy płatowiec posiadał mniejszy zasięg. Partnerem francuskiego producenta została włoska firma Alenia, obejmując 25% udziałów w programie. Firma ta zaprojektowała i wytwarza we Włoszech gondole silników i tył kadłuba. Certyfikat typu ”Falcon 2000” uzyskał 2.02.1995 r.

W październiku 1999 r. rozpoczęto opracowywanie wersji o powiększonym zasięgu, nazwanej ”Falcon 2000EX”. Aby uzyskać mniejsze zużycie paliwa, zastosowano silniki nowej generacji Pratt & Whitney PW308C. Zwiększono o 30% pojemność zbiorników paliwa, dzięki temu zasięg wzrósł o 1500 km, pozwalając nie tylko na loty transkontynentalne w USA, ale również na przelot przez Atlantyk. Zmianie uległa również awionika, zastosowano początkowo zestaw Collins ProLine IV z pięcioma dużymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Prototyp oblatano 25.10.2001 r. Klienci otrzymali pierwsze maszyny tego typu w drugiej połowie 2003 r. W 2004 r. rozpoczęto dostawy samolotów ”Falcon 2000EX” w jeszcze lepszym standardzie, z kabiną pilotów wyposażoną w przyrządy EASy.

Nowe silniki PW308C, zastosowane na ”Falconie 2000EX”, spełniły oczekiwania w zakresie niskiego spalania i niezawodności. Na początku 2006 r. wytwórnia postanowiła zastąpić podstawowy model ”Falcon 2000” nową wersją ”Falcon 2000DX”. Była to nieco uboższa wersja ”Falcona 2000EX”, posiadającym te same jednostki napędowe. Główną różnicą będzie mniejszy zapas paliwa, a co za tym idzie, mniejszy zasięg. Falcony 2000DX są standardowo wyposażone w awionikę EASy. Pierwszy lot tego modelu planowany był na czerwiec 2007 r.

Samoloty ”Falcon 2000” używane są przez firmy, osoby oraz firmy zajmujące się przewozami czarterowymi, m. in. amerykańskie Executive Jet i United Bizjet Holdings, zajmującymi się przewozami czarterowymi. Pierwsza nich zamówiła pod koniec 2006 r. 25, druga zaś aż 50 egz. ”Falcon 2000EX”. Samoloty używane są w lotnictwie wojskowym głównie do przewozów VIP.

W Polsce.

W 2006 r. w prasie pojawiła się informacja o zamówieniu nowego samolotu ”Falcon 2000EX” przez jedną z dużych krajowych firm medialnych, z dostawą w lutym 2007 r.

W 2016 r. w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych zarejestrowany był samolot ”Falcon 2000S”, który posiadał znaki SP-ARK.

Konstrukcja:
Załoga- 2 osoby, pasażerów- 8, max 19.

Napęd- 2 silniki odrzutowe:
- ”Falcon 2000”- General Electric Garrett CFE738 o ciągu 26,3 kN każdy
- ”Falcon 2000EX”- Pratt & Whitney PW308C o ciągu 31,13 kN.

Dane techniczne ”Falcon 2000EX” (wg [1]):
Rozpiętość- 19,33 m, długość- 20,23 m, wysokość- 7,06 m, powierzchnia nośna- 49,0 m2.
Masa ładunku max- 3270 kg, masa operacyjna- 10519 kg, masa do lądowania max- 17826 kg, masa startowa max- 18734 kg.
Prędkość przelotowa max- 925 km/h, prędkość przelotowa- 850 km/h, pułap max- 14320 m, zasięg max- 7030 km.

Źródło:

[1] Bondaryk P. ”Rodzina Dassault Falcon”. Lotnictwo nr 2/2007.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
blog comments powered by Disqus