Dallach "Fascination"

Samolot sportowy ultralekki. Niemcy.
Ultralekki samolot sportowy Dallach ”Fascination F100” w locie. (Źródło: Copyright ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Ultralekki samolot sportowy ”Fascination” powstał w biurze konstrukcyjnym znanego niemieckiego konstruktora Wolfganga Dallacha. Produkowany jest przy współpracy z czeskimi kooperantami- firmą Sedláček UL-JIH. Jest jednym z najnowocześniejszych i najszybszych samolotów ultralekkich na świecie. Łączy w sobie wiele zaawansowanych technologii i cech typowych dla samolotów lotnictwa ogólnego. Posiada doskonały kształt aerodynamiczny, chowane podwozie, śmigło przestawiane w locie i osiąga prędkość przelotową ponad 250 km/h.

Wersję ”Fascination D4BK” produkowano seryjnie od 1999 r. Wyprodukowano ponad 60 egz. Samolot był dostarczany jako nabyć gotowy, albo w podzespołach do samodzielnego montażu. Lekka i wytrzymała konstrukcja z włókna węglowego w połączeniu z dużym zbiornikiem zapewniała zasięg samolotu w granicach 1100 km. Samolot ”Fascination” był pierwowzorem kolejnych przełomowych konstrukcji ultralekkich zaprojektowanych w biurze Wolfganga Dallacha takich jak ”Evolution”.

W wersji ”Fascination F100” skrzydło zostało przesunięte o 8 cm do tyłu co daje korzystniejsze usytuowanie środka ciężkości i lepszą stabilność w locie. Piloci porównują F100 do małego myśliwca, ze względu na zwrotność. Bardzo wysoki komfort lotu, dodatkowo podnosi awionika najnowszej generacji oraz balistyczny system ratunkowy firmy Junkers. Awionika samolotu zawiera wielofunkcyjne panele dotykowe zastosowane obok klasycznych instrumentów nawigacyjnych. Zestaw instrumentów może być dobrany pod indywidualne życzenia klienta. Próby w locie zostały zakończone w grudniu 2007 r.

”Fascination F100” jest nie tylko świetną maszyną sportową ale także może służyć do kontroli powietrznej, wykrywaniu pożarów, dozoru wybrzeża, linii wysokiego napięcia, rurociągów, przewozów medycznych i kurierskich, fotografii lotniczej oraz jako maszyna treningowa w lotnictwie cywilnym i wojskowym.

W Polsce.

Dostawę samolotów ”Fascination F100” na rynek polski oferuje firma ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny wykonany z kompozytu węglowego.
Skrzydła wyposażone w klapy szczelinowe.
Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Silnik:
- ”Fascination D4BK”- Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912S o mocy 74 kW (100 KM),
- ”Fascination F100”- Rotax 912ULS DCDI o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Fascination D4BK” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,98 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 10,4 m2.
Masa własna z systemem ratowniczym- 270 kg, masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 290 km/h, prędkość przelotowa- 275 km/h, prędkość lądowania- 64 km/h, wznoszenie- 6,5-8,5 m/s, zasięg- 1100 km.

Dane techniczne ”Fascination F100” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,98 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 12,7 m2.
Prędkość max- 275 km/h, prędkość przelotowa- 245 km/h, prędkość minimalna- 64 km/h, wznoszenie- 8 m/s, zasięg- 1400 km.

Źródło:

[1] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
[2] Przemek ”Fascination F100 w nowej odsłonie”. ”Lotnicza Polska”
blog comments powered by Disqus