Perlak- Moszczyński "Moto-Mucha 100", lata 1990-te
(Czeszejko-Sochacki "Moto-Mucha 100")

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Moto-Mucha 100” zbudowany przez Ryszarda Czeszejko-Sochackiego. (Źródło: Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012).

Wg informacji uzyskanych od Jana Perlaka- w latach 1990-tych Jan Perlak i Józef Moszczyński przebudowali szybowiec SZD-12 ”Mucha 100” na motoszybowiec ”Moto-Mucha 100” (ze znakami SP-1973). Został oblatany na lotnisku w Brzegu Dolnym.

Przeróbka była pomyślana tak, aby po zdemontowaniu silnika Trabant (o pojemności 600 cm3) i przedniego koła można było latać jako szybowiec. Silnik był mocowany na pionowej belce o wymiarach 60 x 60mm mocowanej na dole do wręgi i na górze do dźwigara od strony kabiny, pod śruby mocujące okucia. Jedyna ingerencja w konstrukcję to wycięcie w tylnej części kokpitu i w owiewce kwadratu o wymiarach belki oraz dwie śruby fi 8mm mocujące przednie koło.

Jan Perlak na motoszybowcu wylatał ok. 12 h. Był bardzo poprawny w pilotażu.

Inne źródła (np. [1], [2], [3])- podają błędną informacje, że jego konstruktorem był Ryszard Czeszejko-Sochacki (źródła [1] i [2] podają imię Roman) . Wg informacji uzyskanych od Jana Perlaka- ”Moto-Mucha 100” została następnie wywieziona podstępnie w nieznanym kierunku przez Romana (Ryszarda ?- przypis Krzysztof Luto) Czeszejko-Sochackiego.

Motoszybowiec otrzymał wyróżnienie na prezentowana podczas XV Zlotu Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy (21- 23.06.1996 r). Otrzymał wówczas II nagrodę za rozwiązania techniczne.

Galeria

  • Motoszybowiec Czeszejko-Sochacki ”Moto-Mucha 100” prezentowana podczas XV Zlotu Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1996).

Źródło:

[1] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Krawcewicz K. "W Oleśnicy deszcz". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1996.
[4] Jan Perlak- informacje.
blog comments powered by Disqus