De Havilland Canada DHC "Sparrow", 1942
(DH "Sparrow", CWA "Sparrow")

Szybowiec treningowy. Kanada.
Szybowiec treningowy De Havilland Canada DHC ”Sparrow”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Konstruktor szybowca WWS-1 ”Salamandra”- inż. Wacław Czerwiński w czasie II wojny światowej trafił przez Francję do Kanady. Tam podjął pracę w biurze konstrukcyjnym firmy De Havilland Aircraft of Canada Limited. Nie zrezygnował ze swej pasji konstruowania szybowców. Odtworzył z pamięci konstrukcję szybowca ”Salamandra”, rysując dokumentację techniczną. Pod względem wymiarów zewnętrznych i wyglądu szybowiec był niemal identyczny z przedwojennym, otrzymał jednak inny zestaw żeber w skrzydłach i usterzeniu, oraz dodatkowo podwozie otrzymało koło.

Szybowiec otrzymał nazwę De Havilland Canada DHC ”Sparrow” (inne nazwy: DH "Sparrow" lub CWA "Sparrow"). Prototyp został zbudowany i oblatany wiosną 1942 r.

”Sparrow” był pierwszym szybowcem skonstruowanym i zbudowanym w Kanadzie. Latali na nim członkowie przyfabrycznego klubu szybowcowego, w tym Polacy.

Następnie W. Czerwiński skonstruował jego dalsze rozwinięcie nazwane CWA ”Robin”.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat o obrysie prostokątno-trapezowym, dzielony, jednodźwigarowy ze skośnym dźwigarkiem pomocniczym, podparty zastrzałami z rury stalowej. Keson sklejkowy do dźwigarów. Część zadźwigarowa kryta płótnem. Lotką bezszczelinowa.
Kadłub ze sklejki i dwubelkową częścią tylną wykrzyżowaną drutami i usztywnioną linkami mocowanymi do płata. Kabina odkryta.
Statecznik poziomy podparty zastrzałami z rurki stalowej. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie płozowe z dodatkowym kołem.

Dane techniczne ”Sparrow” (wg [4]):
Rozpiętość- 11,7 (wg [3]- 11,074) m, długość- 6,85 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 15,8 m2.
Masa własna- 125 (wg [3]- 106) kg, masa użyteczna- 80 kg, masa całkowita- 205 (wg [3]- 204) kg.
Prędkość dopuszczalna- 150 (wg [3]- 193) km/h, prędkość minimalna- 40 (wg [3]- 39) km/h, doskonałość- 16, opadanie minimalne- 0,85 (wg [3]- 0,79) m/s.

Galeria

  • De Havilland Canada DHC ”Sparrow”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Szybowiec treningowy De Havilland Canada DHC ”Sparrow”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).
  • Szybowiec De Havilland Canada DHC ”Sparrow” w widoku z tyłu. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954”. Tom 5).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Vintage Glider Club in Poland.
[3] Polskie szybowce.
[4] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).
[5] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.

blog comments powered by Disqus