CWA "Robin", 1944
(DH "Robin")

Szybowiec treningowy. Kanada.
Szybowiec CWA ”Robin” w locie. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).

Inż. Wacław Czerwiński w czasie II wojny światowej trafił przez Francję do Kanady. Odtworzył tam konstrukcję szybowca WWS-1 "Salamandra" pod nazwą CWA "Sparrow" (wg innych źródeł- DH "Sparrow"). Prototyp został oblatany w 1942 r. Następnie W. Czerwiński skonstruował jego rozwinięcie nazwane CWA "Robin" (wg innych źródeł- DH "Robin").

Prototyp został oblatany we wrześniu 1944 r. Wg [5]- zbudowano 2 egzemplarze. Świadectwo zdatności do lotu zostało wydane w styczniu 1945 r. W marcu 1945 r. szybowiec wykonał w Toronto lot na holu za wiatrakowcem. Były to pierwsze w świecie próby holowania szybowca za wiatrakowcem.

"Sparrow" i "Robin" były szybowcami przejściowymi, przydatnymi podczas szkolenia na szybowcach jednomiejscowych. Ponieważ Amerykanie, a później Kanadyjczycy podczas wojny wprowadzili szkolenie na szybowcach dwumiejscowych, szybowiec przejściowy nie był potrzebny w owym czasie w Kanadzie. Dlatego do produkcji "Robina" nie doszło.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat o obrysie prostokątno- trapezowym, jednodźwigarowy. Profil skrzydła Sikorski G.S. 1. Cięciwa u nasady skrzydła- 1,6 m, cięciwa końcówki skrzydła- 0,977 m, wznios płata- 2,5°. Pokrycie do dźwigara sklejką, reszta płótnem. Lotki o konstrukcji drewnianej, pokryte tkaniną.
Kadłub podłużnicowo- wręgowy, pokryty sklejką. Dwubelkowa część tylna wykrzyżowana drutami i usztywniona linkami mocowanymi do płata. Kabina odkryta z wiatrochronem.
Usterzenie o konstrukcji drewnianej, pokryte tkaniną. Statecznik poziomy podparty zastrzałami z rurki stalowej.
Podwozie jednotorowe, składające się z koła głównego oraz płozy amortyzowanej krążkami gumowymi oraz płozy pod usterzeniem.

Dane techniczne "Robin" (wg [3]):
Rozpiętość- 11,35 m, długość- 5,8 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 15,7 (wg [5]- 15,68) m2.
Masa własna- 124 (wg [5]- 120) kg, masa użyteczna- 90 (wg [5]- 124) kg, masa całkowita- 214 kg.
Prędkość dopuszczalna- 161 km/h, max prędkość holowania za samolotem- 161 km/h, prędkość startu za wyciągarką- 93,8 km/h, prędkość minimalna- 41 km/h, doskonałość przy prędkości 55 km/h- 16,4, opadanie minimalne przy prędkości 51,4 km/h- 0,82 m/s, opadanie przy prędkości 90 km/h- (wg [5]- 2,3) m/s.

Galeria

  • CWA ”Robin”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Vintage Glider Club in Poland.
[3] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).
[4] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
[5] "The World’s Sailplanes. Die Segelflugzeuge der Welt. Les planeurs du monde". Volume II. Published by OSTIV. Zurich, 1963.

blog comments powered by Disqus