CWA "Robin", 1944
(DH "Robin")

Szybowiec treningowy. Kanada.
Szybowiec CWA ”Robin” w locie. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).

Inż. Wacław Czerwiński w czasie II wojny światowej trafił przez Francję do Kanady. Odtworzył tam konstrukcję szybowca WWS-1 ”Salamandra” pod nazwą CWA ”Sparrow” (wg innych źródeł- DH ”Sparrow”). Prototyp został oblatany w 1942 r. Następnie W. Czerwiński skonstruował jego rozwinięcie nazwane CWA ”Robin” (wg innych źródeł- DH "Robin"). Prototyp został oblatany w 1944 r.

W marcu 1945 r. szybowiec wykonał w Toronto lot na holu za wiatrakowcem. Były to pierwsze w świecie próby holowania szybowca za wiatrakowcem. ”Sparrow” i ”Robin” były szybowcami przejściowymi, przydatnymi podczas szkolenia na szybowcach jednomiejscowych. Ponieważ Amerykanie, a później Kanadyjczycy podczas wojny wprowadzili szkolenie na szybowcach dwumiejscowych, szybowiec przejściowy nie był potrzebny w owym czasie w Kanadzie. Dlatego do produkcji ”Robina” nie doszło.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat o obrysie prostokątno-trapezowym.
Kadłub ze sklejki i dwubelkową częścią tylną wykrzyżowaną drutami i usztywnioną linkami mocowanymi do płata. Kabina odkryta.
Statecznik poziomy podparty zastrzałami z rurki stalowej.
Podwozie jednotorowe, składajace się z koła głównego oraz płozy pod usterzeniem.

Dane techniczne ”Robin” (wg [3]):
Rozpiętość- 11,35 m, długość- 5,8 m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 15,7 m2.
Masa własna- 124 kg, masa użyteczna- 90 kg, masa całkowita- 214 kg.
Prędkość dopuszczalna- 161 km/h, prędkość minimalna- 41 km/h, doskonałość przy prędkości 55 km/h- 16,4, opadanie minimalne- 0,82 m/s.

Galeria

  • CWA ”Robin”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ”Salamandra i jej zagraniczni krewni”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] ”Vintage Glider Club in Poland”.
[3] "Salamandra i jej zagraniczni krewni". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 39 (2/2008).

blog comments powered by Disqus