CW-IV, 1930

Szybowiec wyczynowy. Polska.
Szybowiec wyczynowy CW-IV. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).

W pierwszej połowie 1930 r. w Warsztatach Szybowcowych ZASPL został zbudowany szybowiec CW-IV, konstrukcji inż. Wacława Czerwińskiego. Był to pierwszy polski szybowiec dwumiejscowy, a zarazem pierwszy polski szybowiec wyczynowy. Służyć miał do lotów wyczynowych i rekordowych. CW-IV został oblatany we Lwowie. W lipcu 1930 r. był wystawiony w Poznaniu na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki Kom-Tur. W końcu października 1930 r. lwowscy studenci wzięli CW-IV na IV Wyprawę Szybowcową do Bezmiechowej. Szczepan Grzeszczyk wykonał w listopadzie dwa loty rekordowe: w obsadzie jednoosobowej uzyskał czas 2 h 30 min, ustalając nowy rekord Polski. Ponadto ustalił polski rekord długotrwałości lotu dla szybowców dwumiejscowych- 1 h 2 min, uzyskując jednocześnie rekord wysokości dla tej klasy szybowców- 420 m ponad start.

W 1931 r. szybowiec czekał na remont. Po remoncie i drobnych poprawkach konstrukcji służył w następnych latach do lotów treningowych w Bezmiechowej. W 1934 r. padły na nim dwa dalsze rekordy krajowe w kategorii szybowców dwumiejscowych. P. Mynarski z A. Zalińskim 19.06.1934 r. uzyskali czas 4 h 33 min, a 5.10.1934 r. P. Mynarski z pasażerem uzyskał czas 9 h 7 min. W dniu 17.10.1934 r. szybowiec został rozbity.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno-trapezowy, trójdzielny, dwudźwigarowy. Nosek płata i końcówki kryte sklejką, pozostała część płótnem. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub o przekroju owalnym, półskorupowy, kryty sklejką. Nos kadłuba z blachy aluminiowej. Miejsca pilotów jedno za drugim. Pierwsze miejsce ze zdejmowaną pokrywą. Drugie miejsce pod skrzydłem, w środku ciężkości szybowca, co ułatwiało wykonywanie lotów bez pasażera. Wejście do tylnej kabiny przez drzwi z lewej strony kadłuba. Kabina ta miała boczne okna.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne CW-IV (wg [1]):
Rozpiętość- 18,0 m, długość- 8,3 m, wysokość- 1,93 m, powierzchnia nośna- 26,9 m2.
Masa własna- 218 kg, masa użyteczna- 150 kg, masa całkowita- 368 kg.
Prędkość minimalna- 48,5 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 57 km/h- 20,9, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 54 km/h- 0,8 m/s.

Dane techniczne CW-IV z załogą jednoosobową (wg [1]):
Rozpiętość- 18,0 m, długość- 8,3 m, wysokość- 1,93 m, powierzchnia nośna- 26,9 m2.
Masa własna- 218 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 293 kg.
Prędkość minimalna- 43,5 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 51 km/h- 20,9, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 48 km/h- 0,7 m/s.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus