Czerwiński szybowiec (1911), 1911
W 1911 r. Sergiusz Czerwiński zbudował szybowiec, na którym wykonywał wraz z uczniami szkoły realnej loty w Teodozji na Krymie. Start odbywał się z holu na linie ciągniętej przez pomocników. Za podwozie służyły nogi pilota.
Był to dwupłat, typu balansjera, wzorowany na konstrukcji Borysa N. Delone, na którym latem 1911 r wykonano wiele udanych lotów w Teodozji, a podczas wakacji 1912 r. w Jałcie, wykonując starty z holu na linie ciągniętej przez pomocników.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty dwudźwigarowe, kryte płótnem.
Kadłub z prętów wykrzyżowanych drutami. Pozycja pilota wisząca.
Usterzenie skrzynkowe.
Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 6 m, długość- 4 m, wysokość- 1,4 m, powierzchnia nośna- 16 m2.
Masa własna- 20 kg, masa użyteczna- 65 kg, masa całkowita- 85 kg.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[4] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.