Czarnecki Jan
Jan Czarnecki urodził się 30.01.1903 r. w Łukowie, powiat Oborniki. Do szkoły uczęszczał w Chludowie (woj. poznańskie) i w Berlinie, gdzie zdobył wykształcenie średnie i ukończył techniczne kursy samochodowe.
Działalność w lotnictwie rozpoczął w 1918 r. w kółku lotniczo- modelarskim przy Aeroklubie Polskim, który powstał wówczas w Poznaniu. W 1923 r. założył koło LOPP na Dworcu Osobowym w Poznaniu, gdzie pracował jako telegrafista. W LOPP- ie prowadził potem cały czas działalność lotniczą, aż do 1939 r., pracując w dziale technicznym DOKP. W 1924 r. wstąpił do Związku Lotników Polskich, gdzie działał w sekcji mechaników lotniczych, będąc także sekretarzem sekcji. W 1925 r. brał udział w II konkursie szybowców, jako konstruktor szybowca "Czajka" (wykonanym wspólnie z Mieczysławem Jasińskim). W 1926 r. zbudował szybowiec "Ikar" (współkonstruktor Kazimierz Wroński) dając tym zalążek warsztatu szybowcowego przy kolejowym LOPP- ie. W 1932 r. utworzono sekcję szybowcową przy Kolejowym Przysposobieniu Wojskowym LOPP w Poznaniu, gdzie założył warsztaty szybowcowe przy Dworcu Osobowym, których był następnie społecznym kierownikiem aż do 1939 r. Warsztaty te budowały szybowce z licencji (m. in. CWJ, Wrona, Czajka, SG-3 bis).
Równocześnie z tą działalnością, przebywał na .praktyce w firmie WWS "Samolot" i ukończył teoretyczny kurs pilotażu samolotowego. W 1932 r. został członkiem Aeroklubu Poznańskiego, a w 1934 r. był jednym z organizatorów wyprawy szybowcowej Aeroklubu Poznańskiego na wzgórze Bałczyna pod Ostrzeszowem, gdzie zdobył wyszkolenie szybowcowe kat. "A" i "B". W tym samym roku uzyskał w Bezmiechowej kat. "C" i wyszkolił się w AP na pilota samolotowego.
W 1935 r zdobył uprawnienia instruktora szybowcowego i szkolił następnie (w okresie wakacji) przez 2 lata w Mosinie, Starym Sączu (PW Lotnicze) i w Ustianowej. Od 1936 r. jest też inspektorem lotniczym przy okręgu kolejowym LOPP w Poznaniu, w 2 lata później kończy kurs inspektorów lotniczych w Warszawie (półroczny), gdzie zdobywa uprawnienia inspektora modelarstwa i spadochroniarstwa (10 skoków). W 1987 r. rozpoczął jako inspektor lotniczy budowę szkoły szybowcowej w Rzadkowie, gdzie w latach 1937- 1939 szkolił do kat. "A" i "B".
Z chwilą wybuchu wojny w 1939 r. wrócił do Poznania, skąd ewakuował się z kolegami w kierunku Warszawy. Pod Kutnem znalazł się w grupie Polaków, którą Niemcy skazali na rozstrzelanie. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności, po kilkugodzinnym leżeniu między trupami rozstrzelanych, udaje mu się zbiec do Poznania. Pracując jako robotnik na kolei jest jednocześnie czynny w ruchu oporu kolejarzy. Na skutek groźby aresztowania (za sabotaże kolejowe i kradzież broni dla organizacji podziemnej) ucieka na parowozie do warszawy (1943 r.), gdzie wstępuje do batalionu AK "Parasol" (ps. "Dedal"). W czasie powstania przedostał się do Radomia, gdzie ukrywał się aż do wyzwolenia. Tam też rozpoczął po oswobodzeniu pracę na kolei.
Wkrótce wrócił jednak do Poznania, gdzie otrzymał polecenie zabezpieczenia lotnisk i szybowisk w województwie poznańskim i zielonogórskim. W maju 1945 r. mianowany został kierownikiem Oddziału Lotnictwa Cywilnego w Poznaniu, którą to funkcję pełnił do 1948 r. W 1947 r. był jednym z założycieli Ligi Lotniczej na tamtejszym terenie i przez rok był dyrektorem Okręgu LL w Poznaniu. Czynnie działał też przy reaktywowaniu Aeroklubu Poznańskiego oraz uruchomił szkoły szybowcowe w Rzadkowie i w Dróżkach koło Zielonej Góry, a także lotnisko w Kobylnicy. W latach 1950- 1956 pracował poza lotnictwem.
W1957 r. powołany został na stanowisko kierownika Aeroklubu Poznańskiego, pełniąc je do października 1960 r. Do kwietnia 1963 r. był kierownikiem administracyjnym tegoż aeroklubu, następnie pracował jako technik szybowcowy w AP do 1968 r. W 1958 r. założył sekcję balonową w AP i koło seniorów, którego w 1963 r. był przewodniczącym, a następnie zastępcą przewodniczącego.
Ogółem wylatał 200 h na szybowcach (15 typów) i 300 na samolotach (10 typów). Od 1949 r., ze względu na stan zdrowia, już nie latał.
Został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym (1946 r.) i Brązowym Krzyżem Zasługi (1938 r.), brązową Honorową Odznaką LOPP (1938 r.) oraz odznaką 40- lecia AP. W 1963 r. otrzymał od FAI Dyplom P. Tissaindier'a.
Jan Czarnecki zmarł w 1988 r.
Konstrukcje:
Czarnecki- Jasiński "Czajka", 1925, szybowiec.
Czarnecki- Wroński "Ikar", 1925, szybowiec.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] (j.rjt.) "Jan Czarnecki. Skrzydlata Polska nr 7/1964.
[4] Jan Czarnecki. Aeroklub Poznański.