CSS-15, 1948-1950

Projekt samolotu komunikacyjnego i transportowego. Polska.

W okresie wiosna 1948-jesień 1950 r. istniała we Wrocławiu Wydzielona Grupa Konstrukcyjna CSS (filia Centralnego Studium Samolotów w Warszawie), zorganizowana i kierowana przez prof. Jerzego Teisseyre. Głównym zadaniem zespołu było opracowanie seryjnej dokumentacji samolotu LWD ”Junak-2”. Oprócz tego tematu zespół opracował wiele projektów niezrealizowanych.

Jednym z nich był szczegółowy projekt wstępny i dokumentację konstrukcyjną samolotu komunikacyjnego i transportowego CSS-15, który powstał w 1948 r. Był to całkowicie metalowy, dwusilnikowy górnopłat o pojemnym, beczkowatym kadłubie, przechodzącym u góry w belkę ogonową. Załadunek ułatwiały duże tylne wrota, odejmowane w razie potrzeby. Zamierzano wykorzystać tu pochodzące ze zdobyczy wojennej silniki BMW 132 lub Bramo 323, a ponadto powozie główne z samolotu Heinkel He-111, śmigła, klapy i napędy sterów, zalegające w magazynach w ilościach zabezpieczających seryjną produkcję płatowców. Samolot zamierzano budować w PZL Mielec.

Wojsko, po początkowym dużym zainteresowaniu projektem, zaczęło okazywać rezerwę, by w końcu odstąpić od zapowiedzianego zamówienia. Prof. Teisseyre był bardzo dumny ze swojego projektu, po latach określał go mianem polskiego Beverley'a z Wrocławia (powstały nieco później czterosilnikowy samolot transportowy Blackburn ”Beverley” był podobny do CSS-15, ale większy, a jego produkcję seryjną prowadzono w latach 1955-1958 dla brytyjskiego RAF).

Źródło:

[1] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
[2] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
blog comments powered by Disqus