COLIBER 01, ok. 2008

Projekt śmigłowca ultralekkiego. Polska.

Projekty śmigłowców ultralekkich: jednomiejscowego COLIBER 01 i dwumiejscowego COLIBER 02 zostały opracowane w Polsce prawdopodobnie ok. 2008 r. Oba projekty były realizowane pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

COLIBER 01 powstał na bazie sprawdzonych modeli śmigłowców (prawdopodobnie Innovator Technologies (Mosquito) ”Mosquito XE”). Wprowadzono do niego własną myśl techniczną i stworzono produkt z możliwością konfiguracji, co pozwalałoby kształtować ostateczną cenę i bardziej dopasować się do wymagań klienta. Prezentacja śmigłowca planowana była na wrzesień/październik 2008 r.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy.

Silnik- dwusuwowy Compact Radial Engines MZ202 o mocy 45 kW (64 KM) lub dwusuwowy MZ301 o mocy 62 kW (85 KM) albo turbinowy Solar T62-2A1 o mocy 66 kW (90 KM).

Dane techniczne COLIBER 01 (wg [1]):
Średnica wirnika- 5,8 m, długość- 3,8 m, wysokość- 2,1 m.
Masa własna- 147 kg, masa startowa- 330 kg.
Prędkość max (silnik MZ202)- 125 km/h, prędkość max (silnik MZ301)- 145 km/h, prędkość max (silnik Solar T62-2A1)- 180 km/h, prędkość przelotowa (silnik MZ202)- 90 km/h, prędkość przelotowa (silnik MZ301)- 105 km/h, prędkość przelotowa (silnik Solar T62-2A1)- 145 km/h.

Źródło:

[1] ”Helicopters Sport”
blog comments powered by Disqus