Cirrus SR-20, ok. 1998
Samolot Cirrus SR-20 został skonstruowany przez braci Alana i Dala Klapmeier w założonej przez nich firmie Cirrus Design. Firma Cirrus, jako pierwszy w świecie producent samolotów certyfikowanych, standardowo wyposaża wszystkie swoje maszyny w spadochronowy system ratowniczy, umożliwiający bezpieczny powrót na ziemię samolotu z załogą, gdy normalne lądowanie jest niemożliwe.
Samolot certyfikowany w 1998 r. został standardowo wyposażony w opracowany wspólnie z firmą BRS system CAPS (Cirrus Airframe Parachute System). Wyrzucany przez prochową rakietę, umieszczony w tylnej części kadłuba spadochron o średnicy 16,75 m zapewnia opadanie samolotu w pozycji poziomej z prędkością nie większą niż 8,6 m/s.
Cirrus SR-20 okazał się sukcesem. Dopracowana aerodynamika zapewniła dużą szybkość i małe zużycie paliwa, samolot miał dobre własności lotno-pilotażowe i był wygodny.
Dalszym rozwinięciem jest samolot Cirrus SR-22.
W Polsce.
Od 2009 r. użytkowany był w Polsce samolot Cirrus SR-20 G-3 o znakach SP-AVI.
Konstrukcja:
Czteromiejscowy dolnopłat.
Kadłub z tworzącą klatkę bezpieczeństwa kabiną. Kabina zakryta.
Wyposażenie- spadochronowy system ratowniczy CAPS.
Silnik- o mocy 147 kW (200 KM).
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Setlak M. ”Nie tylko dla pilota”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.
[2] Twoje forum lotnictwa lotnictwo.net.pl - Galeria.