TC "Borsuk", 1964

Projekt samolotu wielozadaniowego. Polska.
Projekt samolotu wielozadaniowego "Borsuk". (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W 1964 r. mgr inż. Tadeusz ChylińskiInstytutu Lotnictwa opracował projekt wstępny dwusilnikowego górnopłata wielozadaniowego krótkiego startu i lądowania (STOL). Napęd stanowiły silniki turbośmigłowe GTD-350, dostosowane do montażu na samolocie. Miały one napędzać duże trójłopatowe śmigła, o średnicy 3,75 m. Nie miał on oficjalnej nazwy, ale konstruktor nazywał go ”Borsuk”. Był proponowanym następcą samolotu Antonow An-2 (oraz polskiej wersji licencyjnej PZL An-2) i odpowiednikiem radzieckiego samolotu An-14 "Pszczółka".

Konstruktor proponował opracowanie wersji: pasażerskiej, transportowej, sanitarnej, fotograme­trycznej i rolniczej. Projekt nie został skierowany do realizacji.

Konstrukcja:
Wolnonośny górnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 12 lub ładunek o masie 1500 kg.
Skrzydła o obrysie prostokątno-trapezowym, ze stałymi slotami w części lotkowej i klapami dwuszczelinowymi.
Napęd- 2 silniki turbośmigłowe GTD-350 o mocy 295 kW (400 KM) każdy.

Dane techniczne TC "Borsuk" (wg [3]):
Rozpiętość- 18,0 m, długość- 13,0 m, wysokość- 5,5 m, powierzchnia nośna- 50,0 m2.
Masa własna- 2580 kg, masa użyteczna- 1870 kg, masa całkowita- 4450 kg.
Prędkość max- 251 km/h, prędkość przelotowa- 175-228 km/h, prędkość minimalna- 70 km/h wznoszenie- 6,0 m/s, pułap- 6300 m, zasięg- 730 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[3] Glass A. "Niezrealizowane koncepcje Instytutu Lotnictwa". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 45 (8/2008).
blog comments powered by Disqus