Chmura Andrzej

Andrzej Chmura przy swoim samolocie ”Fregata 3”. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1995).

W latach 1970- tych Andrzej Chmura, z zawodu prawnik, zobaczył w jakimś fran­cuskim czasopiśmie efektowne zdjęcie przedstawiające lecącą na tle Mont Blanc motolotnię. Zdjęcie tak go urzekło, że po­stanowił latać. Razem z paroma przyjaciółmi, zbudowali motolotnię. Uległa jednak rozbiciu przy starcie do pierwszego lotu. Grupka zapaleńców trochę ochłonęła. Andrzej- nie. Zebrane doświadczenia i ob­serwacja trendów w lotnictwie ultralekkim utwierdziły go w przekonaniu, że jego samolot powinien być jednak sterowany aerodynamicznie, a nie jak motolotnia- przemieszczaniem środka ciężkości.

W latach 1985- 1987 zbudował, wspólnie z Lucjanem Dakowskim i Tadeuszem Dunowskim, samolot amatorski "Fregata 3". Wzorowany był na konstrukcji amerykańskiej Eipper-Formance ”Quicksilver”. Udany samolot wzbudził duże zainte­resowanie wśród amatorów latania w Polsce. Do 1993 r. Andrzej Chmura zbudował więc kolejne 9 samolotów wzorowanych na samolocie ”Quicksilver”.

Od tego czasu Andrzej Chmura, właściciel dużej firmy handlowej, traktował swój samolot wyłącznie rekreacyjnie. Stale go modyfikował. Nie był to już właściwie "Quicksilver".

Konstrukcje:
Chmura motolotnia, lata 1970- te, motolotnia.
Chmura "Fregata 3" ("Quicksilver"), 1987, amatorski ultralekki samolot sportowy.

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] (m) "Dakomat". Lotnictwo Aviation International nr 2/1991.
[3] Krawcewicz K. "Punkt wyjścia: Quicksilver. Andrzej Chmura i jego mikroloty". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1995.
blog comments powered by Disqus