Chance Vought F4U "Corsair", 1940
(FG, AU)

Samolot myśliwski morski, szturmowy, pokładowy. USA.
Pokładowy samolot myśliwski Chance Vought F4U-4 "Corsair". (Źródło: US Navy).

W latach 1950-1953 samoloty F4U-4 i F4U-5 używane były bardzo intensywnie w czasie wojny koreańskiej. Używane były przeważnie w roli samolotów szturmowych. W ciągu 35 miesięcy walk zniszczyły tysiące pojazdów i dziesiątki tysięcy żołnierzy. Jednostki ”Corsairów” wniosły niemały wkład w zwycięstwo wojsk ONZ. Samoloty odnosiły również zwycięstwa powietrzne, nawet nad odrzutowymi myśliwcami Mikojan MiG-15. Natomiast samoloty w wersji nocnej F4U-5NL, operując od marca 1951 r. zarówno z pokładów lotniskowców jak i nad amerykańskimi bazami lądowymi, odniosły sukcesy w zwalczaniu komunistycznych bombowców. Szczególnie w zwalczaniu nękających ich bazy poczciwych ”bombowców nocnych” typu Polikarpow Po-2.

W Polsce.

Na samolotach Chance Vought F4U ”Corsair” latali również piloci Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, np.:
- 12 Ferry Unit- Tadeusz Góra w pierwszej połowie 1945 r.,
- 276 grupa, 5 Ferry Unit. W dniu 22.11.1944 r. w katastrofie samolotu ”Corsair” nr KD262 zginął chor. pil. Antoni Malinowski. Wykonywał wówczas przelot z Maktafuram do Madrasu w Indiach.

W latach 1945-1947 na samolotach ”Corsair” Mk.IV wykonywał loty w Aircraft and Armament Experimental Establishment (Instytut Doświadczalny Samolotów i Uzbrojenia) w Boscombe Down legendarny polski pilot doświadczalny Janusz Żurakowski.

Po zakończeniu II wojny światowej na samolotach ”Corsair” latał Antoni Głowacki, który podjął służbę w lotnictwie wojskowym Nowej Zelandii (Royal New Zealand Air Force).

Konstrukcja:

Dane techniczne:


Źródło:

[1] Zbiegniewski A. R. ”Następna wojna Corsaira”. Militaria XX wieku nr 1/2004.
[2] Cumft O., Kujawa H. K. ”Księga lotników polskich. Poległych, zmarłych i zaginionych 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1989.
[3] Zbiegieniewski A. "Antoni Głowacki znany i nieznany". Aeroplan nr 2/2008.
[4]
Zuk B. "Janusz Zurakowski. Legend in the skies.", St. Catharines 2004 via "Niepolskie Statki Powietrzne Polskich Lotników"
blog comments powered by Disqus