Cessna 210 (T210, P210) "Centurion", 1957

Samolot turystyczny. USA.
Samolot Cessna 210 lotnictwa wojskowego Argentyny. Służył do walki z przemytem narkotyków. (Źródło: Adrian Pingstone via ”Wikimedia Commons”).

Samolot turystyczny Cessna 210 "Centurion" został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company w połowie lat 1950- tych. Zainaugurował rodzi­nę firmowych górnopłatów z chowanym podwoziem i skośnym statecznikiem pio­nowym. Początkowo był to czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy, opracowany na bazie samolotu Cessna 182b, do którego dodano podwozie, przekonstruowano tył kadłuba i nowe skrzydła. Prototyp został oblatany w styczniu 1957 r. Lot pierwszego samolotu seryjne­go odbyt się w grudniu 1959 r.

W 1961 r. kadłub i skrzydła zostały całkowicie przeprojektowane. W 1963 r. zaczęto oferować jako opcję układ autopilota.

Samolot Cessna 210 "Centurion" produkowany był w wielu wersjach i wariantach:
- Cessna 210- pierwsza wersja seryjna. Czteromiejscowy samolot napędzany silnikiem Continental IO-470-E o mocy 194 kW (264 KM). Zbudowano 575 egz.,
- Cessna 210A- kadłub otrzymał trzecia parę okien. W produkcji od 1961 r., zbudowano 265 egz.,
- Cessna 210B- zmodernizowany wariant Cessna 210A, silnik Continental IO-470-S. W produkcji od 1962 r., zbudowano 245 egz.,
- Cessna 210C- samolot Cessna 210B z wprowadzonymi niewielkimi zmianami w konstrukcji. W produkcji od 1963 r., zbudowano 135 egz.,
- Cessna 210D "Centurion"- wersja rozwojowa Cessna 210C wyposażony w silnik Continental IO-520 o mocy 213 kW (285 KM). Samolot otrzymał dodatkowe dwa małe foteliki dla dzieci. W produkcji od 1964 r., zbudowano 290 egz.,
- Cessna 210E "Centurion"- samolot Cessna 210D z niewielkimi zmianami w konstrukcji. Silnik Continen­tal IO-520-A o mocy 213 kW (290 KM). W produkcji od 1965 r., zbudowano 205 egz.,
- Cessna 210F "Centurion" / T210F "Turbo Centurion"- samolot Cessna 210E z niewielkimi zmianami w konstrukcji. Silnik Continental TSIO-520-C o mocy 213 kW (285 KM). W wersji "Turbo Centurion" silnik z turbodoładowaniem. Dodatkowa moc polepszyła osiągi, szczególnie w zakresie parametrów związa­nych z wysokością. Nowe skrzydło, które po raz pierwszy zastosowano w T210 w czerw­cu 1965 r., zostało później zastosowane w maszynach serii produkcyjnej, przez co zbędne stały się zastrzały usztywniające. W produkcji od 1966 r., zbudowano 300 egz.,
- Cessna 210G "Centurion" / "Turbo Centurion"- wersja Cessna 210F z wprowadzonymi zmianami konstrukcyjnymi. Zwiększona masa startowa do 1542 kg. W produkcji od 1967 r., zbudowano 228 egz.,
- Cessna 210H "Centurion" / "Turbo Centurion"- zmodernizowana wersja Cessna 210G z przekonstruowanym skrzydłem i zwiększonym zapasem paliwa. W produkcji od 1968 r., zbudowano 210 egz.,
- Cessna 210J "Centurion" / "Turbo Centurion"- zmodernizowana wersja Cessna 210H, silnik Continental IO-520-J (lub TSIO-520H). W produkcji od 1969 r., zbudowano 200 egz.,
- Cessna 210K "Centurion" / "Turbo Centurion"- zmodernizowana wersja Cessna 210J. Pierwsza w pełni sześciomiejscowa wersja. Silnik Continental IO-520-L o mocy 224 kW (300 KM). . Zwiększona masa startowa do 1724 kg. Produkowany w latach 1970- 1971, zbudowano 303 egz. Wg [5]- w 1970 r. wytwórnia Cessna zrezygno­wała z literowego przyrostka przy cyfro­wym oznaczeniu modelu i wprowadziła dwie nowe wersje: "Centurion II" i "Turbo Centurion II", w których zabudowane były fabryczne zestawy wyposażenia i awioniki. Nowe wersje byty produkowane równole­gle z samolotami "Centurion" i "Turbo Cen­turion",
- Cessna 210L "Centurion" / "Turbo Centurion- zmodernizowana wersja Cessna 210K: zmieniona instalacja elektryczna, śmigło trójłopatowe. Dzięki dopracowanej aerodynamice prędkość przelotowa wzrosła o 15 km/h. Produkowany w latach 1972- 1976, zbudowano 2070 egz.,
- Cessna 210M "Centurion" / "Turbo Centurion- napędzany silnikiem Continental TSIO-520-R o mocy 231 kW (310 KM). Produkowany w latach 1977- 1980, zbudowano 1381 egz.,
- Cessna 210N "Centurion" / "Turbo Centurion- produkowany w latach 1981- 1984, zbudowano 1943 egz.,
- Cessna 210R "Centurion" / "Turbo Centurion- produkowany w latach 1985- 1986, zbudowano 112 egz.,
- Cessna P210N "Pressurized Centurion"- silnik Continental TSIO-520-AF o mocy 231 kW (310 KM). Samolot występował w dwóch odmianach: "Pressurized Centurion" i "Pressurized Centurion II", które różniły się wyposażeniem elektronicznym. Charakterystyczną zewnętrzną cechą wersji były 4 niewielkie okna z obydwóch stron kadłuba, mniejsze niż w wersji nieciśnieniowej. Ciśnieniowa kabina zapew­niała na rzeczywistej wysokości 7000 m ciśnienie odpowiadające 3700 m. Produkowany w latach 1978- 1983, zbudowano 834 egz.,
- Cessna P210R "Pressurized Centurion"- silnik Continental TSIO-520-CE o mocy 242 kW (325 KM). Produkowany w latach 1985- 1986, zbudowano 40 egz.

Samolot oferowany był równolegle w sześciu wersjach do 1986 r., kiedy to dał się odczuć spadek popytu. W tym samym roku produkcja seryjna została zakończona. Linie montażowe opuściło 8453 eg­z. Cessna 210 i "Centurion" oraz 851 samolotów "Pressurized Centurion".

W Polsce.

17 stycznia 1965 r. w katastrofie samolotu Cessna 210 "Centurion" pod Sztokholmem w Szwecji zginął kpt. pil. Józef Tyszko- w czasie II wojny światowej służył w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Przyczyną katastrofy było oblodzenie maszyny.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Cessna T-210L o znakach rejestracyjnych SP-FWK.

Konstrukcja Cessna P210N "Pressurized Centurion".
Sześciomiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydła metalowe, z końcówkami laminatowymi. Wyposażone w metalowe lotki typu Frise i klapy typu Fowlera.
Kadłub metalowy, półskorupowy. Kabina zakryta, z trzema parami foteli.
Usterzenie klasyczne, pionowe skośne.
Podwozie trójpodporowe o pojedynczych kołach, chowane w locie.

Wyposażenie- m.in. autopilot, na życzenie zamawiającego- stacja radiolokacyjna rozpoznania po­gody i inne.

Silnik- patrz opis wersji rozwojowych.

Dane techniczne Cessna P210N "Pressurized Centurion" (wg [4]):
Rozpiętość- 11,2 m, długość- 8,6 m, wyso­kość- 2,87 m, powierzchnia nośna- 16,25 m2,.
Masa własna- 1064 kg, (masa własna samolotu "Pressurized Centurion II"- 1094 kg), masa startowa max- 1814 kg.
Prędkość max- 378 km/h, prędkość prze­lotowa max- 364 km/h, prędkość minimalna w konfiguracji do lądowa­nia- 108 km/h, wznoszenie max- 4,7 m/s, pułap praktyczny- 7010 m, zasięg- 1778 km.

Galeria

  • Cessna ”Pressurized Centurion”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 5/1979).

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 1/2006.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Tyszko Z., Zmyślony W. "Józef Tyszko". „Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej”.
[4] (T. K.) "Jednosilnikowy samolot z kabiną ciśnieniową Cessna Pressurized Centurion". Skrzydlata Polska nr 5/79.
[5] "Samoloty- Encyklopedia Lotnictwa". De Agostini.
[6] Taylor, John W.R. "Jane's All The World's Aircraft 1982-83". Jane's Publishing Co. London 1982.

blog comments powered by Disqus