Cessna 206 (T206) "Stationair", 1961

Samolot dyspozycyjny. USA.
Samolot dyspozycyjny Cessna 206H ”Stationair 2”. (Źródło: Adrian Pingstone via ”Wikimedia Commons”).

Samolot Cessna 206 ”Stationair” to ogniwo typoszeregu samolotów Cessna 205, Cessna 206, Cessna 207, sześciomiejscowych, jednosilnikowych górnopłatów zastrzaołwych. Został zaprojektowany jako tańsza wersja samolotu Cessna 210 ”Centurion” posiadającej mocniejszy silnik i chowane podwozie.

Samolot jest bardzo udany. Pierwsze wersje T206 zostały wyprodukowane w 1964 r. W 2006 r., po 40 latach, nadal ten typ był w produkcji seryjnej. Znaczy, że wymyślono produkt doskonały, w którym modyfikacji podlegają jedynie szczegóły, wyposażenie, wystrój wnętrza, awionika, koncepcja zaś nieustannie sprawdza się we wszystkich warunkach eksploatacji na całym świecie.

W Polsce.

W połowie 2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 3 samolot Cessna T-206H. W maju 2006 r. dostarczono prosto z fabryki samolot w wersji Cessna T-206H Nav III. Dwa samoloty (SP-KWK i SP-KKW) znajdowały się w posiadaniu firmy hotelowej ”Ognisty ptak” z Węgorzewa. Służyły do przewozu gości ze Śląska na Mazury.

Konstrukcja:
Sześciomiejscowy (pilot i 5 pasażerów) górnopłat zastrzałowy.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Textron Lycoming TIO-540-AJ1A o mocy 228 kW (310 KM).

Dane techniczne T-206H Nav III (wg [1]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,62 m, wysokość- 2,92 m.
Masa własna- 1052 kg, masa użyteczna- 592 kg, masa startowa max- 1644 kg.
Zasięg max- 1300 km, czas lotu max- 6 h 20'.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Krawcewicz K. ”Sześciomiejscówka zarobi na siebie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2006.
blog comments powered by Disqus