Cessna 185 "Skywagon", 1960

Samolot wielozadaniowy. USA.
Samolot wielozadaniowy Cessna 185 ”Skywagon” (SP-FBD). (Źródło: Copyright ”goraszka.info”).

W Polsce.

Na początku 1963 r. został sprowadzony do Polski samolot Cessna 185A "Skywagon" (N1649Z). Był to dar dla Instytutu Pediatrii w Prokocimiu zakupiony przez obywatelkę Stanów Zjednoczonych- wdowę po pilocie. Samolot nie przechodził polskiej homologacji, dlatego w rejestrze statków powietrznych zachowano jego amerykańską rejestrację. W 1971 r. został przekazany przez Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego z Warszawy do Zespółu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie. W 1979 r. podczas lądowania na lotnisku w Balicach maszyna został poważnie uszkodzona i przekazana do Aeroklubu PLL "Lot". W późniejszym okresie samolot nosił znaki SP-AKZ oraz SP-FBD.

Konstrukcja:
Sześciomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła o obrysie prostokątno-trapezowym, profil NACA-2412. Konstrukcja dwudźwigarowa z kesonem przednim. Pokrycie gładkie wykonane z blachy duralowej, nitowanej do dźwigarów i podłużnic. Skrzydła wsparte pojedynczym  zastrzałem z rury duraluminiowej o przekroju kroplowym. Lotki i klapy metalowe, pokryte blachą żłobkowaną. Lotki wychylane różnicowo, klapy szczelinowe.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, z poszyciem nitowanym do wręg i podłużnic. Kabina zakryta.
Usterzenie poziome o obrysie trapezowym, wolnonośne o konstrukcji metalowej. Statecznik poziomy konstrukcji półskorupowej, jednodźwigarowy, pokryty gładką blachą duralową. Ster wysokości jednodźwigarowy, pokryty blachą żłobkowaną. Usterzenie pionowe o obrysie trapezowym, konstrukcji metalowej. Statecznik pionowy konstrukcji półskorupowej, jednodźwigarowy, pokryty gładką blachą duralową. Ster kierunku jednodźwigarowy, pokryty blachą żłobkowaną.
Podwozie klasyczne stałe. Przystosowane do montażu pływaków lub nart.

Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych, radiostacja UKF.

Silnik:
- Cessna 185A- Continental IO-470-F o mocy 191 kW (260 KM).

Dane techniczne Cessna 185A (wg [2]):
Rozpiętość- 10, 97 m, długość- 7,8 m, wysokość- 2,35 m, powierzchnia nośna- 16,25 m2.
Masa własna- 705 kg, masa całkowita- 1452 kg.
Prędkość max- 283 km/h, prędkość przelotowa- 269 km/h, prędkość minimalna- 58 km/h, wznoszenie- 5 m/s, pułap- 5275 m, zasięg- 1520 km, zasięg max- 1985 km.

Galeria

  • Cessna 185A ”Skywagon”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 5/1966).
  • Cessna 185A ”Skywagon” (N1649Z). Schemat malowania samolotu  w służbie polskiego lotnictwa sanitarnego. (Źródło: Modelarz nr 6/1966).
  • Samolot wielozadaniowy Cessna 185 ”Skywagon” (SP-AKZ). (Źródło: Copyright Jacek Kos).
  • Samolot wielozadaniowy Cessna 185 ”Skywagon” (SP-AKZ). (Źródło: Copyright Jacek Kos).
  • Samolot sanitarny Cessna 185 "Skywagon" (N1649Z) wkrótce po dostawie do Polski na początku 1963 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 18/1963).
  • Samolot sanitarny Cessna 185 "Skywagon" (N1649Z) w widoku z tyłu. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 18/1963).
  • Samolot sanitarny Cessna 185 "Skywagon" (N1649Z) używany w polskim lotnictwie sanitarnym. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 1/1965).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Jarczyk A. "Samolot sanitarny Cessna 185 Skywagon". Modelarz nr 5 i 6/1966.
[3] (m) "Amerykańska Cessna 185 Skywagon w Służbie Zdrowia". Skrzydlata Polska nr 18/1963.
blog comments powered by Disqus