Celier Aviation "Xenon 2", 2005

Wiatrakowiec. Francja/ Polska.
Wiatrakowiec Celier Aviation ”Xenon 2” na VII Małopolskim Pikniku Lotniczym. (Źródło: Jakub Hałun via "Wikimedia Commons").

Wiatrakowiec ”Xenon 2” zaprojektowany przez Raphaela Celier, francuskiego pilota z ponad 20 letnim stażem w konstruowaniu statków powietrznych. Pierwsze egzemplarze tych wiatrakowców produkowane były we Francji, w 2006 r. cała produkcja została przeniesiona do Polski. Podjęta została w firmie Celier Aviation Artur Trendak założonej w miejscowości Jaktorów Kolonia koło Grodziska Mazowieckiego (woj. mazowieckie). Kabiny tych wiatrakowców są wytwarzane w firmie Kompol s.c.

W wiatrakowcach ”Xenon” montowane są silniki firmy Rotax. Wersja ”Xenon 2 RST” posiada silnik o mocy 90 KM (122 KM), ”Xenon 2 RT” lata z silnikiem o mocy 85 kW (115 KM), a wersja najsłabsza ”Xenon 2 R” z silnikiem 74 kW (100 KM). Znajduje ona najczęściej nabywców wśród szkół latania i w krajach gdzie jest jedynym dopuszczonym do lotów modelem.

Wersja ”Xenon XL” to pierwszy na świecie trzymiejscowy kabinowy wiatrakowiec, zbudowany bazie dwumiejscowego ”Xenona”. Zastosowano w niej kabinę, wirnik i rotor z poprzedniej wersji. Jeden fotel został umieszczony centralnie dla pilota na przodzie i dwa ustawione rzędowo za nim. Kabina nowego wiatrakowca posiada dodatkowe szyby na wysokości foteli dla pasażerów. Wiatrakowiec jest wyposażony w najnowocześniejszą awionikę, która oferuje pilotom standard pilotażu rodem z samolotów komunikacyjnych. Wersja została opracowana w 2008 r. Prace konstrukcyjne trwały zaledwie ok. czterech miesięcy. Próbne oblatywanie konstrukcji nastąpiło na początku maja 2008 r. Wypadło pomyślnie i w dniu 10.06.2008 r. wersja została zaprezentowana publicznie.

Firma Celier Aviation wyprodukowała do połowy 2009 r. ponad 70 egz. wiatrakowców. Są użytkowane na całym świecie. Latają w Australii, Nowej Zelandii, Południowej Afryce, Stanach Zjednoczonych, w Chile, Gwatemali i prawie w całej Europie. Główną grupę klientów stanowią biznesmeni i emerytowani piloci komunikacyjni. Ci ostatni kupują wiatrakowce dla rekreacji, możliwości kontynuowania pasji lotniczej. Jest również bardzo chętnie kupowany do szkół latania. Wiatrakowiec to bardzo atrakcyjna alternatywa wobec podróżowania samochodami czy nawet samolotami. Na krótkich trasach krajowych czas jest porównywalny (dojazd do lotniska, czekanie na odlot, itp.). Jednym z głównych walorów wiatrakowca jest możliwość lądowania prawie w miejscu i startowania na niewielkiej przestrzeni (100-200 m). Nie wszędzie są drogi i lotniska, a kawałek łąki zawsze się znajdzie. Firma widzi przyszłość wiatrakowców w nowych obszarach zastosowań. Na przykład precyzja latania wiatrakowców pozwala na oferowanie tego typu statków powietrznych firmom wykonującym opryski dla rolnictwa, czy leśnictwa.

Pierwszy ”Xenon” dla polskiego nabywcy został dostarczony w czerwcu 2008 r., otrzymał znaki rejestracyjne SP-XENA.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wiatrakowiec.
Kabina zakryta, wykonana z polimerów i jest skonstruowana na zasadzie klatki bezpieczeństwa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim stałe.

Wyposażenie- wentylacja i ogrzewanie kabiny.

Silnik:
- ”Xenon RST”- Rotax o mocy 90 KM (122 KM),
- ”Xenon RT”- Rotax o mocy 85 kW (115 KM),
- ”Xenon R”- Rotax o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne:

Galeria

  • Celier Aviation ”Xenon 2”  w wersji pływakowej w czasie prób na Zalewie Zegrzyńskim. (Źródło: Copyright Celier Aviation).

Źródło:

[1] ”Kompol s.c.”
[2] Śliwiński A. ”Xenon z Polski”. ”Lotnicza Polska”
[3] Śliwiński A. ”Xenon XL”. ”Lotnicza Polska”
[4] ”13.02 - Xenon”. ”Lotnicza Polska”
blog comments powered by Disqus