Caudron C 635 "Simoun", 1934

Samolot turystyczny, treningowy. Francja.
Samolot turystyczny i treningowy Caudron C-635 ”Simoun”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Samolot turystyczny Caudron C-620 był wystawiony po raz pierwszy na Salonie Paryskim w 1934 r. Maszyna stanowiła udany produkt firmy w klasie dalekiej turystyki. C-620 przeszedł później kilka kolejnych przeobrażeń, a finalnym modelem był Caudron C-635 ”Simoun”. Maszyna, zależnie od wersji, mogła zabierać na pokład 2 lub 4 osoby i znajdowała szerokie zastosowanie w różnych rodzajach lotnictwa. Na ”Simounach” wykonano wiele rekordowych przelotów, m.in. w 1935 r. z Paryża do Tananarive (Madagaskar), a w 1936 r. z Dakaru do Natalu- nad płd. Atlantykiem.

Samolotem zainteresowało się również Ministére de l'Air, które zamówiło w 1938 r. większą ilość tych maszyn. Zamierzano je wykorzystać jako samoloty przejściowe na szybkie dolnopłaty myśliwskie, wprowadzane w tym czasie do wyposażenia lotnictwa francuskiego.

W Polsce.
W I połowie 1940 r. na samolotach Caudron C-635 ”Simoun” latali również Polacy, lotnicy Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów treningowych, zapoznając się praktycznie z działaniem klap, regulacją zmiany skoku śmigła itd., w:
- Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon-Bron,
- bazie lotniczej Tours,
- ośrodku szkoleniowym w Mions-Corbas koło Lyonu,
- ośrodku szkoleniowym w Fezie,
- Szkole Lotnictwa Myśliwskiego w Montpellier, gdzie loty szkolne wykonywali piloci z Eskadry Montpellier,
- Centrum Wyszkolenia (Centre d'Instruction) w Pau.

W niektórych jednostkach wykorzystywano je do celów łącznikowych. Na przykład w kluczu ”kominowym” He, dowodzonym przez por. pil. Zdzisława Henneberga, posiadano jednego C-635 wyremontowanego i doprowadzonego do stanu używalności dzięki wysiłkowi polskiej obsługi naziemnej. Samolot wykorzystywano do lotów dyspozycyjnych, a w dniach 19-20.06.1940 r. -do ewakuacji kilku osób personelu technicznego z Francji do Wielkiej Brytanii.

Konstrukcja:
Czteromiejscowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej lub całkowicie drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Renault ”Bengali Six” 6Q-09 o mocy 162 kW (220 KM).

Dane techniczne Caudron C-635 ”Simoun” (wg [4]):
Rozpiętość- 10,4 m, długość- 8,7 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 800 kg, masa całkowita- 1230 kg.
Prędkość max- 300 km/h, prędkość przelotowa- 270 km/h, pułap- 6000 m, zasięg- 900 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Klucze spontaniczne polskich myśliwców we Francji 1940 r”. Lotnictwo nr 10/2004.
[2] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 24.
[3] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[4] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus