Caudron C 445 "Goeland", 1934
(Caudron C 440 do Caudron C 449)

Samolot pasażerski, treningowy. Francja.
Samolot pasażerski, treningowy Caudron ”Goeland”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Zaprojektowany w 1934 r. lekki samolot komunikacyjny Caudron C 440 wzbudził duże zainteresowanie dystansując inne maszyny w swojej klasie. Budowany w kilku wariantach osiągnął wówczas popularność, jakiej nie zdobył inny europejski dwusilnikowy samolot komunikacyjny. Ogółem wyprodukowano ponad 1700 egz. seryjnych w wersjach od C 441 do C 449. Podstawowym wariantem był 6-8-miejscowy lekki samolot komunikacyjny C 445.

Ministére de l'Air zamówiło dla lotnictwa wojskowego kilkaset egzemplarzy w wersji C 445M przystosowanej dla transportu lekkich ładunków lub do szkolenia personelu latającego: pilotów samolotów wielosilnikowych, nawigatorów, bombardierów i radiooperatorów. Wersja przeznaczona do nauki bombardowania miała oszklony przód kadłuba, a do nauki nawigacji- kopułkę dla pomiarów astro. Po upadku Francji Niemcy zdobyli 44 cywilne C 445 i 10 wojskowych C 445M. Podczas okupacji, produkowano nadal samoloty ”Goeland” dla potrzeb Luftwaffe i lotnictwa Vichy, a po wojnie na powrót dla Armee de l'Air. Wypuszczono wówczas około 325 egz. w wersjach C 445.3 i C 449.1.

W Polsce.

W I połowie 1940 r. na samolotach Caudron C 445 ”Goeland” latali również Polacy, lotnicy Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów szkolnych pilotów bombowych i nawigatorów, m.in. w:
- Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon-Bron,
- ośrodku szkoleniowym Clermont Ferrand,
- ośrodku szkoleniowym w Istres,
- Oddziale Wyszkolenia w Powietrzu w Corbas,
- ośrodku szkoleniowym w Salon,
- Centrum Wyszkolenia w Rennes,
- Szkole Pilotażu nr 101 (Ecole de Pilotage No 101) w St Cyr.

Od 13.05.1940 r. do końca kampanii francuskiej działała grupa pilotów dowodzona przez por. Mieczysława Wolańskiego, której zadaniem było rozprowadzanie samolotów ze składnic sprzętu do jednostek liniowych. Piloci tej grupy rozprowadzali również samoloty Caudron ”Goeland”. Później w okresie odwrotu armii francuskiej i pertraktacji z Niemcami wykorzystywano ”Goelandy” do ewakuacji polskiego personelu lotniczego. W dniu 23.06.1940 r. dwie maszyny tego typu pilotowane przez chor. pil. Stanisława Płonczyńskiego i mjr. pil. Ignacego Giedgowda, ewakuowały grupę 16 pilotów z Perpignan do Oranu w Algierii.

Jeden samolot transportowy Caudron C 445A-T ”Goeland”, pochodzący z serii wyprodukowanej w czasie wojny przez przemysł francuski dla Luftwaffe został zdobyty wiosną 1945 r. przez oddziały Wojska Polskiego na lotnisku w Dziwnowie. Wrak był znacznie zdewastowany. Wojsko było początkowo zainteresowane samolotem, ale później odstąpiono go lotnictwu cywilnemu. Odbudowę i przystosowanie do roli pasażersko-transportowego zrealizowano w PZL Mielec. ”Goeland” pozostał w wytwórni służąc przez do podróży służbowych i dla transportu ładunków, m.in. z częściami i dokumentacją techniczną w okresie uruchamiania produkcji licencyjnej myśliwców Mikojan MiG-15. Używany był w okresie od 22.08.1947 r. do 12.09.1955 r.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji drewnianej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 8 lub 750 kg ładunku.
Kabiny zakryte.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Napęd- 2 silniki Renault 6Q-10 ”Bengali Six” o mocy 162 kW (220 KM) każdy.

Dane techniczne C 445M (wg [6]):
Rozpiętość- 17,6 m, długość- 13,8 m, wysokość- 3,5 m, powierzchnia nośna- 40,0 m2.
Masa własna- 2530 kg, masa całkowita- 3540 kg.
Prędkość max- 334 km/h, prędkość przelotowa- 260 km/h, pułap- 5600 m, zasięg- 560 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Wojtek z Rennes”. Lotnictwo z szachownicą nr 4.
[2] Belcarz B. ”Od LeO do Martina”. Lotnictwo nr 3/2004.
[3] Belcarz B. ”Klucze spontaniczne polskich myśliwców we Francji 1940 r”. Lotnictwo nr 10/2004.
[4] Morgała A. ”Samoloty zdobyczne w lotnictwie polskim po 1945 roku”. Lotnictwo z szachownicą nr 23.
[5] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[6] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[7] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus