Caquot BM, lata 1920-te

Balon obserwacyjny na uwięzi. Francja.

Morski balon obserwacyjny Caquot BM został zbudowany w wytwórni Nieuport-Astra. Stanowił wersję balonu Caquot BD przystosowaną, w przypadku zagrożenia, do szybkiego ściągnięcia na ziemię. Odpowiednio zaprojektowana uprząż i olinowanie balonu pozwalały na prawie pionowe ustawienie powłoki. Kosz w tym położeniu nieomal wspierał się o brzuch balonu. Prędkość ściągania wzrastała dwukrotnie, dzięki zmniejszeniu oporu kształtu.

W Polsce.

Aby przeprowadzić eksploatację próbną sprowadzono z Francji w 1936 r. jeden morski balon obserwacyjny Caquot BM. Został przydzielony do 2 Kompanii Obserwacyjnej z 1 BB w Toruniu i skierowany do Gdyni na ćwiczenia letnie z marynarką wojenną. W dniu 30.07.1936 r. podczas kolejnego wzlotu balon został zniszczony od uderzenia piorunem. Jeden z obserwatorów zginął, drugi uratował się skacząc ze spadochronem. Zginął też jeden żołnierz obsługi naziemnej. Był to jedyny wypadek tego typu w wojsku polskim. KMW zamówiło w WBS dwa balony BM dla obszaru umocnionego na Helu, z terminem dostawy w 1940/41 r.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Kozak Z., Moszumański Z., Szczepański J. ”Wytwórnia Balonów i Spadochronów”. Seria ”Zarys Historii Wojennej Pułków Polskich w Kampanii Wrześniowej”. Oficyna Wydawnicza Ajaks. Pruszków 2008.
blog comments powered by Disqus