Bücker Bü-133 "Jungmeister", 1936
Po podjęciu wielkoseryjnej produkcji samolotu Bücker Bü-131 ”Jungmann”, w 1935 r. powstał projekt nowego jednomiejscowego, dwupłatowego samolotu akrobacyjnego Bücker Bü-133 ”Jungmeister”. Projekt samolotu opracował Anders J. Andersson, główny konstruktor firmy Bücker Flugzeugbau G.m.b.H.. Samolot napędzany był silnikiem gwiazdowym Siemens Sh 14A-4. Pierwszy prototyp napędzany był jednak rzędowym silnikiem Hirth HM 6 o mniejszej mocy. Samolot ten oblatany został w 1936 r.
Standardową wersją produkcyjną był Bü-133C z gwiazdowym silnikiem Siemens Sh 14A-4. Wersję tę w liczbie 47 egz. zbudowała również szwajcarska filia zakładów Dornier. Wersja Bü-133B nie była produkowana w Niemczech tylko na licencji w Hiszpanii. Samoloty te napędzane były silnikiem Hirth HM 506. Firma CASA zbudowała około 50 egz. Bü-133B.
W 1937 r. NSFK (Narodowo-Socjalistyczny Korpus Lotniczy) utworzył klucz akrobacyjny wyposażony w samoloty Bü-133C. W 1938 r. również Luftwaffe utworzyła własny zespół akrobacyjny wyposażony w Bü-133C. Jego pierwszy występ na pokazach lotniczych w Arlon w Belgii przyniósł im duży sukces i entuzjastyczne opinie prasy. Od września 1938 r. klucz rozbudowano do wielkości eskadry, która zadebiutowała pokazem akrobacji lotniczej podczas Reichsparteitag (Zjazd Partii NSDAP) 17.09.1938 r. W dniu 9.07.1939 r. zespół występował w Brukseli z okazji 25 rocznicy powstania belgijskiego lotnictwa wojskowego. Pokazy, które rozpoczęły się o godzinie 1500 obserwowała belgijska rodzina królewska, Air Vice Marshal RAF Sir Cyril Nevell oraz generał Rayski. Eskadra akrobacyjna Luftwaffe rozwiązana została tuż przed wybuchem wojny. Samoloty ”Jungmeister” znalzły się na wyposażeniu szkół lotniczych Luftwaffe.
Samoloty Bücker Bü-133 ”Jungmeister” były używane również na Litwie (7 egz) i w Rumunii.
W Polsce.
W czerwcu 1937 r. komisja KZL zakupiła w Niemczech dla Instytutu Technicznego Lotnictwa po jednym samolocie szkolnym: dwumiejscowy do szkolenia początkowego Bücker Bü-131 ”Jungmann” i jednomiejscowy dla nauki wyższego pilotażu Bücker Bü-133 ”Jungmeister”.
Samolot Bücker Bü-133 ”Jungmeister” był traktowany jako wzorzec do prac studyjnych dla konstruktorów. W 1938 r. dokonano na nim lotów porównawczych z prototypem PWS-35 ”Ogar”, którego projekt powstał na podstawie podobnych założeń konstrukcyjnych. W tym samym roku samolot przekazano do Szkoły Podchorążych Lotnictwa- Grupa Techniczna na lotnisku Mokotowskim. Otrzymał rejestrację cywilną SP-BDG. We wrześniu 1939 r. był ewakuowany przez Łuszczów-Łuck do Rumunii. Przyjęty został przez lotnictwo rumuńskie. Samolot ten znajduje się obecnie w Muzeum Techniki w Bukareszcie.
Na początku lat 2000-nych, w polskiej firmie Serwis Samolotów Historycznych, zostały opracowane projekty samolotów:
- Bücker Bü-133 ”Jungmeister R3600” napędzany silnikiem gwiazdowym Rotec R3600 o mocy max 118 kW (160 KM),
- Bücker Bü-133 ”Jungmeister M332” napędzany silnikiem rzędowym LOM M332 C o mocy max 118 kW (160 KM),
- Bücker Bü-133 ”Jungmeister Lycoming” napędzany silnikiem Lycoming o mocy max 118-132 kW (160-180 KM),
- Bücker Bü-133 ”Jungmeister M337” napędzany silnikiem rzędowym LOM M337 o mocy max 132 kW (180 KM).
Wg niektórych źródeł- na początku lat 2000-nych rozpoczęto w Bielsku-Białej produkcję samolotów Bücker Bü-133 ”Jungmeister”.
W 2015 r. został zarejestrowany w Polsce pierwszy samolot typu Bücker Bü-133PA "Jungmeister", który otrzymał znaki SP-YBK.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane. Oba płaty miały lotki i posiadały ten sam wymiar i obrys.
Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, pokrycie w przedniej części blachą, środek i ogon kryte płótnem. Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik:
- pierwszy prototyp- rzędowy Hirth HM 6 o mocy 99 kW (135 KM),
- Bü-133B- Hirth HM 506 o mocy 118 kW (160 KM),
- Bü-133C- gwiazdowy Bramo (Siemens) Sh-14A4 o mocy 118 kW (160 KM).
Silnik- w wersjach opracowanych w Polsce:
- ”Jungmeister R3600”- gwiazdowy Rotec R3600 o mocy max 118 kW (160 KM),
- ”Jungmeister M332”- rzędowy LOM M332 C o mocy max 118 kW (160 KM),
- ”Jungmeister Lycoming”- silnik Lycoming o mocy max 118-132 kW (160-180 KM),
- ”Jungmeister M337”- rzędowy LOM M337 o mocy max 132 kW (180 KM).
Dane techniczne Bü-133C (wg [4]):
Rozpiętość- 6,6 m, długość- 6,02 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- (wg [1]- 12,0 )m2.
Masa własna- 425 kg, masa całkowita- 585 (wg [1]- 615) kg.
Prędkość maksymalna- 220 km/h, prędkość lądowania- 90 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 2' 48", pułap- 4500 m, zasięg- 500 km.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] ”Serwis Samolotów Historycznych”
[3] Rezmer W. ”Litewskie lotnictwo wojskowe 1919-1940”. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń 1999.
[4] Murawski M. ”Samoloty Luftwaffe 1933-1945”. Tom 1. Wydawnictwo Lampart. Warszawa.
[5] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.