T-200 (PZL T-200), 1928-1929
W pierwszej połowie 1928 r. inż. Zygmunt Bruner, pracujący we francuskiej wytwórni lotniczej Bernard, opracował projekt metalowego górnopłata w trzech wersjach: jednosilnikowej T-200 (oznaczana również jako PZL T-200), dwusilnikowej T-400 (oznaczana również jako PZL T-400) i trójsilnikowej T-600 (oznaczana również jako PZL T-600). W oznaczeniach tych liczba oznaczała łączną moc silników. Projekt ten złożył na ogłoszony w końcu 1927 r. przez Ministerstwo Komunikacji na konkurs na 8-10-miejscowy samolot pasażerski.
Konkurs został rozstrzygnięty w grudniu 1928 r. Zwycięzcą został projekt PWS-20 natomiast projekt T-200 znalazł się wśród trzech projektów wyróżnionych. Co do pozostałych dwóch wyróżnionych projektów są duże rozbieżności w literaturze np. wg [1] str. 220 były to MN-2 i PZL-4 (?), natomiast na str. 202 wymienione są MN-2, PZL T-400 (nie T-200 ?) i PZL-Y, natomiast wg. [2] na str.19 jako wyróżnione wymienione są projekty: MN-2, T-440 oraz PZL-Y (?, prawdopodobnie pomyłka w druku).
Wytwórnia PZL nawiązała współpracę z inż. Brunerem i podjęła się budowy samolotu T-600 pod oznaczeniem PZL-4.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.