Bruner (Brüner) Zygmunt
Zygmunt Bruner (Brüner) 11.11.1913 r. został członkiem zwyczajnym Związku Awiatycznego Studentów Politechniki Lwowskiej (ZASPL). Od 1913 r. jako student Politechniki Lwowskiej był członkiem Sekcji Budowy Aparatów ZASPL. Później przeniósł się do Królestwa Polskiego. W 1916 r. jako student Politechniki Warszawskiej, był jednym z założycieli Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej.
Był słuchaczem Pierwszych Kursów Lotniczych prowadzonych od 26.02. do 15.05.1917 r. w Warszawie z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Żeglugi Napowietrznej. Zakończył je egzaminem, złożonym w drugiej połowie maja 1917 i uzyskaniem świadectwa ukończenia Kursów.
W pierwszej połowie 1928 r. inż. Zygmunt Bruner, pracujący we francuskiej wytwórni lotniczej Avions Bernard, opracował projekt metalowego górnopłata w trzech wersjach: jednosilnikowej T-200 (oznaczana również jako PZL T-200), dwusilnikowej T-400 (oznaczana również jako PZL T-400) i trójsilnikowej T-600 (oznaczana również jako PZL T-600). W oznaczeniach tych liczba oznaczała łączną moc silników. Projekt ten złożył na ogłoszony w końcu 1927 r. przez Ministerstwo Komunikacji konkurs na samolot pasażerski.
Wytwórnia PZL nawiązała współpracę z inż. Brunerem i podjęła się budowy samolotu T-600 pod oznaczeniem PZL-4.
Konstrukcje:
T-200 (PZL T-200), 1928-1929, projekt samolotu pasażerskiego.
T-400 (T-440) (PZL T-400; PZL T-440), 1928-1929, projekt samolotu pasażerskiego.
PZL-4 (T-600), 1932, samolot pasażerski.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[4] Koło Naukowe Lotników.
[5] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.