Bristol 130 "Bombay", 1935

Samolot bombowy i transportowy. Wielka Brytania.
Samolot bombowy i transportowy Bristol 130 ”Bombay”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Samolot Bristol 130 ”Bombay” został zbudowany w firmie Bristol Aeroplane Company wg specyfikacji nr C.26/31 Ministerstwa Lotnictwa na jednopłatowy średni samolot bombowy oraz transportowy zdolny do przewozu 24 żołnierzy.

W Polsce.

Polscy piloci przydzieleni do 271 dywizjonu transportowego wykonywali od października 1940 r. loty transportowe, m.in. na samolotach Bristol ”Bombay” na terenie Wielkiej Brytanii i sąsiednich Wysp Szetlandzkich, na Hebrydy, Orkady i do Płn. Irlandii. Ponadto były rozprowadzane przez naszych pilotów w ramach organizacji Ferry w N°2 Ferry Pilots Pool z bazą na lotnisku Kemble.

W latach 1941-1942 kilka maszyn tego typu przeprowadzono lotem przez Afrykę w ramach N°1 ADU/ME na trasie Takoradi-Kair. Drogę powrotną (Kair-Takoradi), po dostarczeniu samolotów, piloci i nawigatorzy odbywali grupowo m.in. na pokładach samolotów wojskowych Bristol ”Bombay” z dywizjonów transportowych RAF.

Konstrukcja:
Górnopłat o konstrukcji metalowej.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 2 karabiny maszynowe kal. 7,7 mm. Udźwig bomb- 1000 kg.

Napęd- 2 silniki Bristol ”Pegasus 22” o mocy 743 kW (1010 KM) każdy.

Dane techniczne ”Bombay” (wg [1]):
Rozpiętość- 29,19 m, długość- 18,06 m, wysokość- 6,07 m, powierzchnia nośna- 124,5 m2.
Masa własna- 6260 kg, masa całkowita- 9072 kg.
Prędkość max- 310 km/h, prędkość przelotowa- 257 km/h, pułap- 7620 m, zasięg- 1420 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus