Borzęcki "Altostratus", 1972

Amatorski motoszybowiec (samolot) ultralekki. Polska.
Samolot amatorski Borzęcki ”Altostratus” w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: ”Józef Borzęcki. Prekursor lotnictwa amatorskiego w powojennej Polsce”).

Motoszybowiec ”Altostratus” powstał w wyniku modernizacji motoszybowca ”Stratus”. Józef Borzęcki zdobył skasowany szybowiec IS-B ”Komar 48”, od którego do kadłuba ”Stratusa” zaadoptował płaty. Były one lżejsze i zapewniały większą doskonałość aerodynamiczną. Kadłub, belka ogonowa i usterzenie pozostało bez zmian. ”Altostratus” został wyposażony w sterowanie sprzężone, tylko przy pomocy drążka sterowego. Do jego napędu konstruktor zbudował specjalny silnik własnego pomysłu, nazwany 2 RB (RB od Riedel- Borzęcki), ważący zaledwie 12 kg, który powstał przez przekonstruowanie dwóch niemieckich dwusuwowych, dwucylindrowych silników rozruchowych Riedel. Pojemność sko­kowa silniczka wynosiła 540 cm3. Gaźnik został adaptowany z motocykla Jawa. Twórca podszedł bardzo poważnie do zagadnienia budowy”Altostratusa” . M.in. zbadał kształt i prędkość tzw. strumienia zaśmigłowego, czego nie dokonują nawet niektóre wytwórnie lotnicze. Badania tego typu miały istotne znaczenie dla sterowności i stateczności płatowca. Poświęcił też dużo pracy badaniom drgań płatowca, powodowanych przez pracujący silnik. Właśnie takie studia pozwoliły na skonstruowanie silnika 2 RB, charakteryzującego się bardzo niskimi drganiami własnymi. Kolejnym ulepszeniem był specjalny rozrusznik, który pozwalał na uruchomienie silnika z kabiny w każdej sytuacji, na ziemi i w locie.

Motoszybowiec został oblatany 22.07.1972 r. we Wrocławiu. Był prezentowany na Zlocie Lotniczym we Wrocławiu w 1975 r. ”Altostratus” był używany aż do 1982 r. Obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane, pokryte płótnem.
Kadłub metalowy, pokrycie z blachy duraluminiowej. Kadłub zakończony długą i cienką belką wykonaną z duralu.
Usterzenie motylkowe (Rudlickiego) o konstrukcji drewnianej, pokryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe, istniała możliwość montowania nart do kół podwozia.

Silnik- 2 RB o mocy 18,4 kW (25 KM), wg [2] i [3]- o mocy 18 kW (24 KM).

Dane techniczne ”Altostratus” (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 5,5 m, powierzchnia nośna- 8,2 m2.
Masa własna- 90 kg, masa całkowita- 160 kg.
Doskonałość przy przy prędkości 70 km/h- 20, prędkość opadania przy prędkości ? km/h- 0,9 m/s.

Źródło:

[1] Wojciechowski J. ”Ultralekkie szybowce i samoloty”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[2] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[3] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[4] ”Józef Borzęcki. Prekursor lotnictwa amatorskiego w powojennej Polsce.”
[5] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
blog comments powered by Disqus