Borys śmigłowiec, lata 1970/1980-te

Śmigłowiec amatorski. Polska.
Śmigłowiec amatorski Andrzeja Borysa. (Źródło: ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

W okolicach Tczewa w latach 1970/1980-tych (lub na przełomie lat 1970/1980-tych) Andrzej Borys zaprojektował i zbudował śmigłowiec w układzie klasycznym, z dwułopatowym wirnikiem nośnym i płozowym podwoziem. Do napędu zastosował silnik samochodowy VW 1600. Cechą charakterystyczną konstrukcji jest korba rozruchowa, biegnąca przez kabinę.

Później konstruktor ciężko zachorował i zaprzestał dalszej budowy. Według relacji rodziny śmigłowiec był sprawdzany na ziemi (wg [1]- nie został ukończony).

Konstrukcja:
Śmigłowiec w układzie klasycznym.
Wirnik nośny dwułopatowy, łopaty o konstrukcji drewnianej
Podwozie płozowe.

Silnik- samochodowy VW o pojemności 1600 cm3. Za pomocą przekładni klinowo- pasowej napędzał główny reduktor.

Galeria

  • Śmigłowiec Andrzeja Borysa w widoku z przodu. (Źródło: Michał Politowski via www.piotrp.de).
  • Głowica wirnika. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).
  • Przekładnia pasowo- klinowa. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).
  • Usterzenie i śmigło ogonowe. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] ”Polskie śmigłowce amatorskie”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 42 (5/2008).
[3] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.

blog comments powered by Disqus