Borucki I, 1911
Samolot został zbudowany w latach 1909-1911 przez inż. Stefana Boruckiego wg własnego projektu. Wzorowany był na samolocie Blériot XI. Budowa została ukończona zimą 1910/1911 r. Korzystał przy tym z pomocy władz Warszawskiego Okręgu Wojskowego. Samolot (wraz z samolotem Borucki II) wiosną 1911 r. był wystawiony w barakach wojskowych przy ul. Seminaryjnej.
Prób wlocie nie przeprowadzono- jakoby ze względu na prośby chorej żony konstruktora.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy jednopłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne z zaokrąglonymi końcami, dwudźwigarowe, kryte płótnem, usztywnione linkami.
Kadłub kratownicowy wy krzyżowany linkami. Miejsce pilota otwarte.
Silnik- Duthiel ”Chalmers” o mocy 15 kW (20 KM).
Dane techniczne Borucki I (wg [2]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 7 m, powierzchnia nośna- 14 m2.
Masa własna- 120 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 220 kg.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.