Bombardier "Global Express" / "Global 5000", 1996

Samolot dyspozycyjny. Kanada.
Samolot dyspozycyjny Bombardier BD-700 ”Global Express”. (Źródło: Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

Amerykańska firma Raytheon proponowała wykorzystać samolot Bombardier ”Global Express” jako nosiciela radaru TCAR (Transatlantic Cooperative AGS Radar) w europejskim systemie rozpoznania, identyfikacji, śledzenia i wskazywania celów naziemnych i powietrznych- AGS.

W Polsce.

Również Polska uczestniczy w programie AGS. W 2004 r. przedstawiciele Dowództwa WLOP wzięli udział w posiedzeniu Sojuszniczego Zespołu Zadaniowego AGS w sprawie opracowania Sojuszniczego System AGS w Polsce. Niestety kryzys finansowy sprawił, że w 2009 r. udział Polski w programie AGS został zamrożony na czas nieokreślony.

W 2008 r. zarejestrowany został w Polsce pierwszy samolot dyspozycyjny Bombardier "Global 5000". Otrzymał znaki rejestracyjne SP-ZAK. Natomiast w 2014 r. zarejestrowany został samolot BD700 "Global Express" o znakach SP-WOI. Samolot zakupiła firma Blue Jet, realizująca loty dla ludzi biznesu i VIP.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] (MK/PK) ”Propozycje systemu AGS”. Lotnictwo nr 4/2004.
[2] Bączyk N. ”Bezzałogowce dla Sił Zbrojnych RP”. Lotnictwo nr 4/2009.
[3] "Rejestr cywilnych statków powietrznych". Lotnictwo.net.
[4] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2015”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2015.
blog comments powered by Disqus