Bohatyrew "Utka Nadieżda", 1910
("Kaczka-Nadzieja")

Samolot pionierski. Polska/Rosja.
Inż. Michał Bohatyrew zbudował w 1910 r. w Mońkach k. Białegostoku (wg [1]- w Modlinie) samolot o układzie kaczki, nazwany ”Utka Nadieżda” (”Kaczka-Nadzieja”). Był wzorowany na samolocie kaczka Voisina, lecz był jednopłatem. Po wstępnych próbach samolot został przewieziony do Petersburga, gdzie był pokazany na Pierwszej Wystawie Nowych Prac w kwietniu 1911 r. Następnie konstruktor na petersburskim lotnisku Gatczyno wykonał dalsze próby samolotu. Podczas pierwszego wzlotu samolot został rozbity.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy jednopłat o układzie kaczki o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy usztywniony stalowymi drutami.
Kadłub kratownicowy o przekroju prostokątnym w części przedniej i trójkątnym w tylnej z prętów jesionowych, pokrycie z tafty. Kabina otwarta.
Podwozie czterokołowe z płozami przeciwkapotażowymi.

Silnik- chłodzony powietrzem, prawdopodobnie o mocy 18 kW (25 KM).

Dane techniczne ”Utka Nadieżda” (wg [2]):
Masa własna- 270 (wg [1]- 250) kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 370 (wg [1]- 350) kg.
Prędkość- 45-50 km/h.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus