Boeing KC-135 "Stratotanker", 1956
(C-135)
W 1946 r. firma Boeing Airplane Company podjęła prace studialne nad pasażerskim samolotem o napędzie odrzutowym. Projekt opracowywany na własne ryzyko i finansowany ze środków własnych, zakładał również budowę wersji transportowych, w tym przeznaczonej dla lotnictwa wojskowego. Nowy samolot oznaczono kryptonimem Boeing 367-80, co miało sugerować, że jest to nowa wersja Boeing 367 (oznaczenie wojskowe C-97A "Stratofreighter"). Boeing skupił się w pierwszym rzędzie na opracowaniu powietrznego tankowca. Firma argumentowała, że będzie on niezbędny po wprowadzeniu do służby nowych bombowców strategicznych Boeing B-52 "Stratofortress".
Pomimo odrzucenia w sierpniu 1951 r. propozycji przez USAF, w październiku 1952 r. Boeing rozpoczął budowę prototypu. Tymczasem pierwsze wnioski z eksploatacji B-52 projektowanego z uwzględnieniem uzupełniania paliwa w powietrzu wykazały, że zbiornikowiec KC-97 z powodu zbyt małego pułapu i prędkości nie nadaje się do współpracy z nowym bombowcem. W związku z tym, w końcu 1953 r. Strategic Air Command (SAC) ogłosiło zapotrzebowanie na 200 tankowców o napędzie odrzutowym. Do konkursu rozpisanego przez USAF stanęły firmy: Douglas, Lockheed i Boeing.
15.07.1954 r. został oblatany prototyp Boeing 367-80. W na początku sierpnia 1954 r. SAC zdecydowało o zakupie 29 samolotów firmy Boeing, pod koniec sierpnia ogłoszono zamiar zakupu kolejnych 88 egz. Kontrakt potraktowano jako rozwiązanie tymczasowe, do momentu wprowadzenia do eksploatacji zwycięzcy konkursu.
Pierwszy egzemplarz powietrznego tankowca Boeing KC-135A "Stratotanker" (oznaczenie producenta Boeing 717-100), będący powiększoną wersją modelu 367-80, opuścił linię produkcyjną zakładów Boeing 18.06.1956 r. Pierwszy lot wykonał 31.08.1956 r. Dostarczony został 28.06.1957 r. do Castle Air Force Base w Kalifornii. Wersja pasażerska prototypu Boeing 367-80 otrzymała nazwę Boeing 707.
Warto nadmienić, że wybrany w październiku 1954 r. zwycięzcą konkursu projekt firmy Lockheed nie doczekał się realizacji.
Seryjne samoloty KC-135A napędzane były silnikami Pratt and Whitney J57-P-59W, załoga składała się z czterech osób: dwóch pilotów, nawigatora i operatora boomu. Zastosowano preferowany przez Amerykanów sztywny przewód do tankowania (flying boom for fuel transfer), który w porównaniu ze stosowaną w Europie (opracowaną przez brytyjską Flight Refueling Limited) metodą węża giętkiego pozwala na osiąganie większych prędkości podczas przetaczania paliwa. Maksymalna ilość paliwa, którą "Stratotanker" może przekazywać tankowanym samolotom wynosi 100 800 dm3.
W latach 1957- 1965 US Air Force otrzymały 732 egz. KC-135A oraz dodatkowo 88 samolotów w 30 wersjach specjalnych (transportowe, rozpoznania elektronicznego, zwiadu fotograficznego, powietrzne stanowiska dowodzenia). USAF Military Air Transport Service (MATS) zamówiło samoloty transportowe C-135 jako rozwiązanie przejściowe do czasu dostaw Lockheed C-141 "Starlifter".
Wersje rozwojowe samolotu Boeing 717:
- KC-135A- wersja podstawowa napędzana silnikami Pratt & Whitney J57. Dostarczana USAF w latach 1957- 1965. Zbudowano 732 egz.,
- KC-135A "Relay"- 7 egz. KC-135A doposażone w aparaturę do retranslacji sygnałów,
- KC-135B- powietrzny punkt dowodzenia, samolot zachował możliwość powietrznego tankowca, zbudowano 17 egz. W 1978 r. 2 egz. przebudowano na wersję EC-135B,
- KC-135D- powietrzny tankowiec, 4 egz. powstały w 1979 r. w wyniku modernizacji samolotów rozpoznania fotograficznego i transportowych RC-135A, silniki Pratt & Whitney JT3D,
- KC-135E- 161 egz. KC-135A po wymianie silników od 1981 r. na JT3D-3B (w wojsku TF33-P-102) pochodzące z komercyjnych samolotów Boeing 707,
- KC-135R - samoloty z silnikami F-108,
- KC-135R (pierwotne oznaczenie KC-135RE)- 432 egz. KC-135A/E po wymianie silników na GE/Snecma CFM-56-2B (w wojsku F108-CF-100), przebudowane w latach 1984- 2010. Cześć wyeksportowano do Francji, Turcji i Singapuru. 45 samolotów przystosowano do przenoszenia podskrzydłowych zasobników Mark 32B do tankowania metodą węża giętkiego,
- KC-135R(RT) – 8 samolotów KC-135R mogących pobierać paliwo od innych powietrznych zbiornikowców przez przednie gniazdo do tankowania,
- KC-135R ("Porcupine")- samolot zwiadowczy, przeznaczony do rozpoznania fotograficznego i elektronicznego. Na początku lat 1960- tych do tej wersji zmodernizowano 5 egz. KC-135A. Służyły w 55 Rozpoznawczym Skrzydle Strategicznym do 1976 r.,
- KC-135Q - 56 egz. KC-135A przystosowanych do przewożenia paliwa JP-7 dla samolotów Lockheed SR-71 "Blackbird",
- KC-135T- 54 samoloty wersji KC-135Q zmodernizowane poprzez zmianę silników na CF-M56 (F-108). Obsługiwały również samoloty Lockheed F-117 "Nighthawk",
- C-135A "Stratolifter"- samolot transportowo- pasażerski z silnikami J-57-P-59W, bez instalacji do tankowania. W 1961 r. wyprodukowano 15 egz.,
- C-135B- samolot transportowo- pasażerski z silnikami Pratt & Whitney TF-33-P-56. W latach 1961- 1962 wyprodukowano 30 egz.,
- C-135B T/RIA- 4 samoloty C-135B przystosowane do telemetrii. Otrzymały duży kolisty nos, identyczny jak w EC-135N,
- C-135C- samoloty WC-135B po powrocie do Military Airlift Command (MAC) jako transportowce, samoloty zachowały gniazdo do tankowania,
- C-135F- powietrzny tankowiec i transportowiec, wersja eksportowa dla Francji. W latach 1963- 1964 wyprodukowano 12 egz.,
- C-135FR- oznaczenie 11 egz. C-135F po wymianie silników na CFM International CFM56 (F-108),
- EC-135A- 11 egz. KC-135A przebudowano w 1965 r. na powietrzne stanowiska dowodzenia (ABNCP- Airborne Command Post) i jako retranslatory (przekaźniki radiowe). Początkowo sześć EC-135A pełniło jedynie funkcję latających radiowych stacji przekaźnikowych,
- EC-135B- 2 zmodernizowane C-135B T/RIA, przeznaczone do telemetrii i wsparcia programu kosmicznego, 1978 r.,
- EC-135C "Looking Glass"- wersja ABNCP (Airborne Command Post)- samoloty pełniące funkcję powietrznych stanowisk dowodzenia SAC (Strategic Air Command- Dowództwo Lotnictwa Strategicznego USAF) przeznaczona do dowodzenia strategicznymi siłami nuklearnymi. W latach 1963- 1964 wdrożono do służby 17 samolotów EC-135C (zmodyfikowane KC-135B), które były już pełnowymiarowymi platformami ABNCP. Na ich pokładach zainstalowano systemy ALCS (Airbome Launch Control System) pozwalające na zdalne odpalenie ICBM (Intercontinental Ballistic Missile- rakietowy pocisk balistyczny międzykontynentalnego zasięgu). Do takiego samego standardu zmodyfikowano następnie sześć EC-135A,które oznaczono EC-135P. Trzy EC-135 (ALCC) pełniły dyżury całodobowe. Miały zapewniać łączność awaryjną pięciu z sześciu skrzydłom międzykontynentalnych pocisków balistycznych. Samolot nr 1 dyżurował w bazie Ellsworth AFB operując na rzecz skrzydeł ICBM z baz Ellsworth oraz F. E. Warren AFB w stanie Wyoming. Samoloty nr 2 i 3 operowały z bazy Minot AFB w Północnej Dakocie operując na rzecz skrzydeł międzykontynentalnych pocisków ICBM z baz Minot, Grand Forks AFB (również w Północnej Dakocie) oraz Malmstrom AFB w Montanie. Operację „Looking Glass" wspierały również samoloty EC-135G, EC-135H i EC-135L będące platformami przeznaczonymi głównie do odpalania międzykontynentalnych pocisków balistycznych- ALCC (Airborne Launch Control Center). Biorące udział w operacji Looking Glass samoloty EC-135 wszystkich wersji pełniły dyżury w powietrzu nieprzerwanie przez 29 lat, aż do 24.07.1994 r. W tym czasie wylatały ponad 281 tys. h. Od 1994 r. dyżury powietrzne zastąpiono całodobowymi dyżurami naziemnymi. W 1998 r. EC-135C zostały oficjalnie zastąpione przez samoloty E-6B "Mercury",
- EC-135E- dwa EC-135N przebudowano w 1981 r. do celów testowych,
- EC-135G- 4 egz. KC-135A jako retranslatory i Airborne Launch Control System (ALCS)- do odpalania i kierowania ICBM (bazujące w wyrzutniach lądowych pociski balistyczne dalekiego zasięgu),
- EC-135H- 5 egz. KC-135A przebudowanych na powietrzny punkt dowodzenia,
- EC-135H- 3 egz. KC-135B, powietrzny punkt dowodzenia SAC dla obszaru Pacyfiku,
- KC-135J- w połowie lat 1960- tych 3 egz. KC-135B zmodyfikowano do standardu KC-135J. Samoloty te pełniły funkcję powietrznych centrów dowodzenia dla prezydenta i władzy wykonawczej (NEACP- National Emergency Airborne Command Post). W ramach operacji Nightwatch KC-135J przez cały czas pozostawały w gotowości w bazie Andrews AFB w stanie Maryland, aby w razie kryzysu ewakuować prezydenta i członków amerykańskiego rządu,
- EC-135K- 3 egz. KC-135A, powietrzny punkt dowodzenia dla myśliwców,
- EC-135L- 8 egz. KC-135A, powietrzne punkty dowodzenia i dozoru po ataku nuklearnym Post Attack Command and Control System (PACCS),
- EC-135N- 8 egz. C-135A użytkowane jako Apollo Range Instrumentation Aircraft (ARIA) w programie kosmicznym Apollo od 1967 r. Służyły jako przekaźniki, odbierały sygnał z orbity i przekazywały do najbliższej stacji naziemnej. Od 1975 r. jako Advanced/RIA,
- EC-135P- 6 egz. (wg innych źródeł- 5 egz.) KC-135A, przebudowane do standardu EC-135C,
- EC-135Y- 1 egz. NKC-135A przebudowany w 1984 r. na punkt dowodzenia,
- NC-135A- 3 egz. C-135A przeznaczone do monitorowaniu prób broni nuklearnej. Zmodernizowane w 1963 r., pozostawały w eksploatacji do 1976 r.,
- NC-135W- pojedynczy egzemplarz, zmodyfikowany WC-135B, który wszedł do służby na początku lat 1990- tych. Służy jako samolot testowy wykorzystywany w procesie modernizacji wyposażenia RC-135V / RC-135W, RC-135U oraz RC-135S,
- NKC-135- 2 egz. KC-135A przeznaczone do testów elementów walki elektronicznej,
- NKC-135A Airborne Laser Lab- przebudowany KC-135 wykorzystywany w programie badawczym dotyczącym instalacji na samolocie lasera o dużej mocy jako broni. Samolot posiadał zamontowany na pokładzie 10,6 mikrometrowy laser na dwutlenku węgla. Próby samolotu były prowadzone w latach 1975- 1984. W ich trakcie zestrzelono pięć pocisków AIM-9 "Sidewinder" (pierwszy w maju 1983 r.) i trzech celów latających BQM-34A (wszystkie 26.09.1983 r.). Samolot wycofano z użytku w 1984 r.,
- NKC-135 "Big Crow"- oznaczenie dwóch samolotów NKC-135 przystosowane do testów elektronicznych. Samoloty te były również wykorzystywane jako latający cel podczas testów powietrznego lasera Boeing YAL-1,
- NKC-135A "Vomit Comet"- używany przez NASA Johnson Space Center's Reduced Gravity Office. Przeznaczony do badań oraz treningów astronautów w stanie nieważkości (uzyskiwanej dzięki specjalnej parabolicznej trajektorii lotu),
- NKC-135E- oznaczenie samolotów NKC-135 po wymianie silników,
- RC-135A- samolot służący do wykonywania zdjęć lotniczych. W 1965 r. zmodernizowano 4 egz. C-135, w kadłubach których zamontowano aparaty fotograficzne. Trafiły do 1370 Skrzydła Fotogrametrycznego. Ich zadania szybko zostały przejęte przez satelity wykonujące zdjęcia powierzchni ziemi i w 1972 r. samoloty wróciły do 55 Skrzydła gdzie pełniły zadania transportowe do 1978 r., kiedy to zmodyfikowano je do pełnienia roli latających tankowców pod oznaczeniem KC-135D,
- RC-135B- 10 samolotów C-135B przystosowanych do zadań rozpoznania radioelektronicznego. Weszły w skład 55 Strategic Reconnaissance Wing w latach 1964- 1965 i pozostawały w służbie do 1967 r. kiedy to zostały zmodyfikowane do wersji RC-135C. Samoloty były wyposażone w silniki Pratt & Whitney TF-33,
- RC-135C "Big Team"- wersja przystosowana do wykonywania misji ELINT (Electronic Intelligence), wywiad elektroniczny, rozpoznanie elektroniczne. W 1967 r. 10 egz. RC-135B zmodyfikowano do wersji RC-135C. Modyfikacja polegała na zainstalowaniu systemu AN/ASD-1 służącego do wykrywania i lokalizowania emisji elektronicznych przy pomocy bocznych paneli anten zamontowanych z przodu kadłuba na obu jego bokach. Samoloty posiadały również aparaty fotograficzne. Samoloty zostały użyte bojowo w działaniach nad Wietnamem. Na początku lat 1970- tych zmodernizowane zostały do wersji RC-135V (7 egz.),
- RC-135D "Office Boy" / "Rivet Brass"- 4 (wg innych źródeł- 3) samoloty będące zmodyfikowanymi wersjami KC-135A (wg innych źródeł- 1 KC-135A i 3 C-135A) z zamontowanym radarem obserwacji bocznej (SLAR- Side Looking Airborne Radar) oraz systemem nawigacyjnym LORAN. Samoloty po raz pierwszy weszły do użycia w 1962 r. Ich zadaniem było patrolowanie granic Związku Radzieckiego, brały również udział w operacjach prowadzonych nad Wietnamem,
- RC-135E "Lisa Ann" / "Rivet Amber"- pojedynczy samolot C-135B z zamontowanym potężnym matrycowo- fazowanym radarem (phased array radar) firmy Hughes Aircraft. Urządzenie mogło śledzić obiekty wielkości piłki futbolowej z odległości do 480 km a przeznaczone było głównie do monitorowania testów radzieckich pocisków balistycznych. Radar potrzebował ogromnych ilości energii dlatego też pod lewym skrzydłem samolotu zamontowano dodatkowy silnik turboodrzutowy General Electric J-85 a pod prawym wymiennik odprowadzający energię cieplną generowaną przez urządzenia znajdujące się na pokładzie. Samolot operował głównie z bazy Eareckson Air Station na Alasce. W 1969 r. podczas przelotu nad Cieśniną Beringa samolot zaginął wraz z całą załogą. W momencie wejścia do służby była to najdroższa maszyna US Air Force,
- RC-135M "Rivet Card"- 6 samolotów C-135B przystosowanych w 1967 r. do wykonywania misji ELINT oraz zadań COMINT czyli przechwytywania i lokalizacji obcych przekazów komunikacji radiowej. Terenem działań samolotów był Daleki Wschód, pacyficzne wybrzeże Związku Radzieckiego i Chin. Samoloty były również intensywnie wykorzystywane w działaniach podczas wojny w Wietnamie. Służyły w 55 Skrzydle do 1982 r. Zmodernizowane później do wersji RC-135W,
- RC-135S "Nancy Rae" / "Wanda Belle" / "Rivet Ball" / "Cobra Ball"- 3 samoloty KC-135A (wg innych źródeł- 1 egz. KC-135A i 3 egz. C-135B) wyposażone w system RTOS (Real Time Optical System)- zestaw czujników elektrooptycznych, kamer termowizyjnych. Ich głównym zadaniem były monitorowanie lotów radzieckich pocisków balistycznych. Zbierały informację, na podstawie których określano parametry i dane techniczne radzieckich pocisków. Pierwszy został dostarczony w 1963 r. Załoga składa się z 2 pilotów, 2 nawigatorów, 2 inżynierów systemów pokładowych, minimum 10 operatorów EWO, oraz ewentualnie kilku kryptologów- lingwistów,
- RC-135T- był to pojedynczy KC-135T zmodernizowany w 1971 r. do pełnienia zadań rozpoznania radioelektronicznego uzupełniając flotę samolotów RC-135C / RC-135D / RC-135M. W 1973 r. przestał pełnić zadania operacyjne i stał się maszyną treningową dla załóg samolotów rozpoznawczych. W 1985 r. samolot poddano modyfikacji polegającej na zamontowaniu nowych silników Pratt & Whitney TF33-PW102. 25.02.1985 r. samolot uległ rozbiciu,
- RC-135U "Combat Sent"- były to 3 zmodernizowane w 1971 r. RC-135C przeznaczone do zwiadu elektronicznego (ELINT). (Wg innych źródeł- 2 egz. wykorzystywane m.in. do prób nowego wyposażenia). Podstawową misją samolotów "Combat Sent" jest wykrywania, rozpoznawania i rejestrowania sygnałów emitowanych przez elektroniczne urządzenia wojskowe takie jak np. stacje radiolokacyjne, transpondery czy systemy uzbrojenia. Załoga RC-135U składa się z 2 pilotów, nawigatora, 2 inżynierów systemów pokładowych, minimum 10 operatorów walki elektronicznej oraz kilku specjalistów- elektroników. W 1978 r. jeden RC-135U został zmodyfikowany do wersji RC-135V,
- RC-135V "Rivet Joint"- w latach 1973- 1976 do tej wersji zmodernizowano 7 samolotów RC-135C i w 1977 r. 1 egz. RC-135U w 1978 r. Wraz z RC-135W podstawowa platforma rozpoznawcza US Air Force. Samolot wyposażony w radar obserwacji bocznej. Przeznaczony do strategicznego rozpoznania radioelektronicznego obejmującego lokalizację i rozpoznanie emisji promieniowania elektromagnetycznego, emisji radiolokacyjnych, elektronicznych i komunikacyjnych. Załoga samolotów "Rivet Joint" składa się z 2- 3 pilotów, 1- 2 nawigatorów, minimum 3 operatorów walki elektronicznej (EWO), 2 inżynierów systemów pokładowych, ok. 12 operatorów urządzeń wywiadowczych,
- RC-135W "Rivet Joint"- 6 zmodernizowanych samolotów RC-135M oraz 3 egz. C-135B, samoloty pełnią te same zadania co wersja RC-135V- różnica pomiędzy wersjami jest czysto nominalna. Pierwsze RC-135W zaczęły wchodzić do służby w listopadzie 1980 r. W latach 1998- 1999 wprowadzono zmodyfikowane samoloty transportowe C-135B, ostatni- dziewiąty RC-135W (były C-135B)- wszedł na wyposażenie 55. Skrzydła pod koniec 2006 r.,
- RC-135W "Air Seekers"- 3 egz. KC-135R przebudowane na samoloty rozpoznawcze przeznaczone dla Royal Air Force. Zastąpiły samoloty Hawker Siddeley "Nimrod" R.1,
- RC-135X "Cobra Eye"- pojedynczy C-135B zmodernizowany w 1999 r. (wg innych źródeł- w połowie lat 1980- tych), przeznaczony do monitorowania końcowej fazy lotu (powtórnego wejścia w atmosferę) międzykontynentalnych balistycznych pocisków rakietowych. W 1999 r. (wg innych źródeł- w 1993 r.) samolot zmodernizowano do wersji RC-135S,
- TC-135S- samolot treningowy, skonwertowany egzemplarz EC-135B, przeznaczony do szkolenia operatorów systemów rozpoznania radioelektronicznego. Powstał w celu zastąpienia utraconego w 1985 r. RC-135T. Później TC-135S został przemianowany na TC-135W,
- TC-135W- samolot treningowy, który miał pełnić rolę szkolnej platformy dla samolotów "Rivet Joint". W 1987 r. zmodernizowano 1 egz. C-135B, kolejny C-135B został zmodyfikowany w 2012 r. Aby ujednolicić flotę samolotów szkolnych również TC-135S został przemianowany na TC-135W,
- VC-135B- 4 samoloty KC-135A i 1 samolot C-135B dostosowane do transportu VIP,
- WC-135B- 10 egz. C-135B zmodyfikowanych i przeznaczonych do pobierania próbek powietrza, które później przekazywano do analizy w celu wykrycia ewentualnych cząstek, radioaktywnych. Samolot wdrożono w związku z podpisaniem układ o zakazie prób broni jądrowej w atmosferze. Pierwszy dostarczony w 1965 r.,
- WC-135C "Constant Phoenix"- jeden przebudowany EC-135C, odpowiednik WC-135W, silniki TF33-P9,
- WC-135W "Constant Phoenix"- 1 egz. zmodernizowany WC-135B (wg innych źródeł- zmodernizowano 2 egz. C-135B) do zbierania informacji o promieniowaniu radioaktywnym w czasie rzeczywistym, wprowadzone w związku z traktatem z 1963 r. o ograniczeniu prób atomowych, operacyjne od grudnia 1965 r., silniki TF33-P-5. Załoga mogła liczyć do 33 osób jednakże na czas misji operacyjnych redukowana jest do minimum (pilot, nawigator i kilku techników), po to aby jak najmniejszą liczbę osób narazić na ewentualne promieniowanie radioaktywne.,
- WC-135R "Constant Phoenix"- w 2018 r. USAF wystąpiły z propozycją opracowania na bazie 3 tankowców powietrznych KC-135R Block 45 trzech nowych samolotów "Constant Phoenix". Samoloty otrzymały oznaczenie WC-135R. Modyfikacja pierwszego samolotu miała rozpocząć się we wrześniu 2019 r. całością prac miałaby zająć się firma L3 Communications. Po wdrożeniu trójki WC-135R samoloty WC-135C/W miały być wycofane ze służby.
W 1992 r. w Helsinkach został podpisany Traktat o otwartych przestworzach (Treaty on Open Skies). Zakłada on udostępnienie przestrzeni powietrznej państw dla weryfikujących lotów przeprowadzanych przez nieuzbrojone samoloty zwiadowcze. W celu wykonywania postanowień traktatu Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wydzieliły 3 samoloty typu WC-135B, które zmodyfikowano do standardu Boeing OC-135 "Open Skies".
W ramach programu wydłużania resursu płatowca, w latach 1975- 1988 dokonano wymiany poszycia skrzydeł na 746 egz. C-135 / KC-135. W 1980 r. rozpoczęto program modernizacji samolotów "Stratotanker" polegający na wymianie silników na produkowane przez CFM International (spółka firm SNECMA i General Electric) CFM 56-2B-I (oznaczenie wojskowe F-108-CF-100). Pierwszy lot z nowymi silnikami miał miejsce 4.08.1982 r. Pierwotnie zmodernizowane samoloty otrzymały oznaczenie KC-135RE, zmienione później na KC-135R. Dostawy samolotów z silnikami F-108 rozpoczęto w czerwcu 1984 r. Dzięki nowym silnikom koszty eksploatacji zmalały o 25%. Kontrakt obejmował modernizację 432 egz. Ostatecznie przebudowano 467 samolotów. Modernizacji uległa również awionika- samoloty otrzymały nowe radary i GPS.
Począwszy od 1981 r. wymieniono silniki na 23 KC-135 i C-135 wersji specjalnych oraz na 138 należących do Lotniczej Gwardii Narodowej (ANG) oraz Rezerwy Wojak Lotniczych (USAFR). Nie użyto jednak silników CFM-56, a pozyskanych z wycofywanych z użytku komercyjnych Boeing 707 silników Pratt and Whitney TF-33-PW-102. W te same silniki wyposażono w latach 1988- 1991 jeszcze 23 KC-135A. Po modernizacji zmieniono oznaczenie na KC-135E.
W ramach programu Multi Point Refueling System 45 egz. KC-135 przystosowano do tankowania samolotów metodą węża giętkiego. W ten sposób umożliwiono im zaopatrywanie w paliwo maszyn europejskich członków NATO i lotnictwa US Navy.
We wrześniu 2004 r. w służbie pozostawało 235 egz. samolotów "Stratotanker" w United States Air Force, 220 egz. w Air National Guard i 75 egz. w Air Force Reserve.
Tankowce KC-135 wspierały amerykańskie lotnictwo w czasie wojen w Wietnamie, nad Zatoką Perską, w czasie misji nad Bośnią, a także podczas operacji na Haiti. Wzięły również udział w operacjach w Afganistanie i Iraku.
Wyspecjalizowane samoloty rozpoznawcze: przeznaczone do strategicznego rozpoznania elektronicznego i komunikacyjnego (RC-135V/W oraz RC-135U), optycznego i elektronicznego monitorowania aktywności rakietowych pocisków balistycznych (RC-135S), badania poziomu radioaktywności powietrza (WC-135C/W) oraz wykonywania zdjęć lotniczych w ramach Traktatu o otwartych przestworzach (0C-135B), w większości weszły do służby w 55. Skrzydle Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Samoloty RC-135V/W, RC-135U oraz RC-135S regularnie pełnią służbę poza Stanami Zjednoczonymi. Szczególnie dotyczy to RC-135V/W, które brały udział we wszystkich amerykańskich operacjach wojskowych od łat 1980- tych.
RC-135V/W nieprzerwanie operowały na Bliskim Wschodzie od czasu pierwszej wojny w Zatoce Perskiej do 2010 r. Podczas tego 20- letniego okresu wykonały ponad 8 tys. misji bojowych. Była to najdłuższa nieprzerwana dyslokacja w historii amerykańskich samolotów wojskowych. Ich obecność w regionie została zintensyfikowana również po rozpoczęciu operacji Inherent Resolye w 2014 r. Odegrały wówczas ważna rolę w zwalczaniu Państwa Islamskiego. Samoloty RC-135 regularnie wykonują też loty rozpoznawcze wzdłuż granic takich państw jak Federacja Rosyjska, Iran, ChRL czy KRLD. Pojawiają się również w rejonach zapalnych lub objętych specjalnym zainteresowaniem amerykańskiego wywiadu takich jak np. Afryka Północna czy Morze Południowochińskie.
Podczas zimnej wojny RC-135U regularnie operowały wzdłuż granic państw Układu Warszawskiego. Szczególnie wiosną i jesienią podczas nasilenia ćwiczeń wojskowych i ruchów wojsk. Później samoloty "Combat Sent" wysyłane były wszędzie tam gdzie zachodzi wzmożona aktywność wojskowa w państwach będących w sferze zainteresowania amerykańskiego wywiadu.
Początkowo RC-135S stacjonowały wyłącznie w bazie Shemya AFB (obecnie: Eareckson Air Station) na wyspie Shemya (Aleuty), po to by monitorować sowieckie próby z pociskami balistycznymi przeprowadzane na Kamczatce.
Samoloty WC-135C/W były przeznaczone do pobierania próbek powietrza, które później przekazywano do analizy w celu wykrycia ewentualnych cząstek, radioaktywnych. Weszły na wyposażenia 55. Dywizjonu Rozpoznania Pogody stacjonującego w bazie McOellan AFB w Kalifornii. Oddziały dywizjonu stacjonowały w różnych bazach amerykańskich na całym świecie. Zyskiwały rozgłos gdy były wysyłane do monitorowania skutków północnokoreańskich podziemnych prób jądrowych. Misje takie miały miejsce w latach 2006, 2009, 2010, 2013, 2016 oraz w kwietniu 2017 r. W marcu 2011 r. WC-135W został wysłany do Japonii, aby badać poziom skażenia radioaktywnego w rejonie zniszczonej prze tsunami elektrowni jądrowej Fukushima Dai-Ichi. Z kolei w lutym 2017 r. samolot WC-135C operował z brytyjskiej bazy RAF Mildenhall Według nieoficjalnych doniesień miał badać tajemniczy wzrost poziomu jodu-131 w rejonie granicy norwesko- rosyjskiej.
Użytkownicy zagraniczni powietrznych tankowców KC-135:
- Francja- zakupiła 12 egz. KC-135A (oznaczenie francuskie C-135F), pierwszy dostarczony był w lutym 1964 r. W 1972 r. utracono jednego w wypadku. W latach 1985- 1987 zmieniono silniki na CFM-56 (zmiana nazwy samolotu na C-135FR). Kolejnych 5 egz. KC-135A zmodernizowanych do standardu C-135FR odkupiono od USAF w latach 1997- 1998. Samoloty francuskie wyposażono w zakładaną na boom nakładkę z wężem giętkim. Od 1990 są przystosowane do podskrzydłowych zasobników z wężem giętkim,
- Turcja- zakupiła 7 egz. KC-135R. Dostawy w latach 1997- 1999,
- Singapur- zamówił 4 egz. KC-135R (z podskrzydłowymi zasobnikami z wężem giętkim). Pierwszy egzemplarz dostarczono 10.09.1999 r.
W Polsce.
Polscy piloci przeszkalający się na samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16C/D ”Jastrząb” w Stanach Zjednoczonych mieli w programie nauki także procedury związane z tankowaniem w powietrzu. Niektórzy mieli okazję, będąc na pokładzie maszyn dwumiejscowych podczas przelotów dostawczych przez Atlantyk, uczestniczyć w rutynowych tankowaniach samolotów F-16 z latających cystern Boeing KC-135 i McDonnell Douglas KC-10 ”Extender”.
W dniach 3-4.02.2010 r. było planowane po raz pierwszy tankowanie polskich F-16C/D ”Jastrząb” z francuskiego tankowca KC-135FR w przestrzeni powietrznej centralnej Polski. W tankowaniu miały brać udział zarówno F-16C/D z Łasku jak i Krzesin- łącznie 18 samolotów.
Źródło:
[1] ”Otwarte Niebo nad Polską”. Nowa Technika Wojskowa nr 6/1997.
[2] Bączyk N. ”Czekając na tankowce”. Nowa Technika Wojskowa nr 4/2008.
[3] Bielewicz M. ”Tankowanie polskich Jastrzębi po raz pierwszy z francuskiego tankowca KC-135”. ”31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny”.
[4] Henski P. "Samoloty rozpoznawcze 55. Skrzydła Sit Powietrznych Stanów Zjednoczonych". Lotnictwo Aviation International nr 7/2018.
[5] Henski P. "Samoloty dnia Apokalipsy". Lotnictwo Aviation International nr 8/2018.
[6] Sałata D., Sałata K., Wrona A. ”KC-135 Latająca cysterna”. Aeroplan nr 4/2005.