Boeing KC-135 "Stratotanker", 1956
(C-135, OC-135 "Open Skies")

Samolot transportowy, latajacy zbiornikowiec, rozpoznawczy. USA.
Latajacy zbiornikowiec Boeing KC-135R ”Stratotanker” U.S. Air Force. (Źródło: Marcin Jagodziński- ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”).

Wersja Boeing OC-135B przystosowana jest do lotów inspekcyjnych w ramach porozumienia o Otwartej Przestrzeni Powietrznej. Samolot OC-135B do wykonywania misji obserwacyjnych został wyposażony w zestaw panoramicznych i perspektywicznych kamer fotograficznych rozmieszczonych w różnych częściach kadłuba, kamerę wideo oraz stacje radiolokacyjną z dwiema bocznymi antenami o polaryzacji fazowej (umieszczone w specjalnej gondoli pod kadłubem w środkowej jego części). Centralną częścią wyposażenia jest pulpit kierowania rozpoznaniem z komputerem, przy pomocy którego kieruje się pracą wszystkich urządzeń obserwacyjnych. W nim przetwarzane są również zebrane dane i nanoszone na dokładną mapę obserwowanego obszaru.

W Polsce.

24.03.1992 r. w Helsinkach podpisane zostało porozumienie o Otwartej Przestrzeni Powietrznej (Open Sky Treaty), podpisane dotychczas przez 27 państw z Europy i Ameryki Północnej. Reguluje ono zasady jawności w sprawach dotyczących sił zbrojnych sygnatariuszy przez możliwość odbywania lotów obserwacyjnych w przestrzeni powietrznej tych krajów. W ramach tego porozumienia w połowie maja 1997 r. w Polsce przebywała grupa żołnierzy US Air Force, którzy z pokładu samolotu Boeing OC-135B dokonali inspekcji z powietrza wybranych polskich obiektów wojskowych. Lot nad Polską, odbyty 15 maja, liczył łącznie 1400 km, bo na tyle pozwala traktat w przypadku polskiej przestrzeni powietrznej, i zamknął się w czworokącie miast Warszawa-Poznań-Szczecin-Gdańsk i powrót do Warszawy. Na pokładzie samolotu oprócz załogi złożonej z 21 żołnierzy amerykańskich (załoga maszyny i obsługa wyposażenia rozpoznawczego) znalazło się 11 polskich oficerów nadzorujących prawidłowość trasy lotu i sposobu zbierania danych. Wcześniej na tym samym egzemplarzu OC-135B, należącym do 55 Eskadry Lotniczej, polscy oficerowie odbyli podobny lot nad Stanami Zjednoczonymi.

Polscy piloci przeszkalający się na samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16C/D ”Jastrząb” w Stanach Zjednoczonych mieli w programie nauki także procedury związane z tankowaniem w powietrzu. Niektórzy mieli okazję, będąc na pokładzie maszyn dwumiejscowych podczas przelotów dostawczych przez Atlantyk, uczestniczyć w rutynowych tankowaniach samolotów F-16 z latających cystern Boeing KC-135 i McDonnell Douglas KC-10 ”Extender”.

W dniach 3-4.02.2010 r. było planowane po raz pierwszy tankowanie polskich F-16C/D ”Jastrząb” z francuskiego tankowca KC-135 w przestrzeni powietrznej centralnej Polski. W tankowaniu miały brać udział zarówno F-16C/D z Łasku jak i Krzesin- łącznie 18 samolotów.

Konstrukcja:

Wyposażenie:
- OC-135 ”Open Skies”- panoramiczne i perspektywiczne kamery fotograficzne, kamera wideo oraz stacja radiolokacyjna z dwiema bocznymi antenami o polaryzacji fazowej. Pulpit kierowania rozpoznaniem z komputerem, przy pomocy którego kieruje się pracą wszystkich urządzeń obserwacyjnych.

Napęd- 4 silniki Pratt & Whitney TF 331-5.

Dane techniczne OC-135 (wg [1]):
Rozpiętość- 40 m, długość- 41 m, wysokość- 13 m.
Prędkość- ok. 850 km/h, zasięg- 6500 km.

Źródło:

[1] ”Otwarte Niebo nad Polską”. Nowa Technika Wojskowa nr 6/1997.
[2] Bączyk N. ”Czekając na tankowce”. Nowa Technika Wojskowa nr 4/2008.
[3] Bielewicz M. ”Tankowanie polskich Jastrzębi po raz pierwszy z francuskiego tankowca KC-135”. ”31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny”
blog comments powered by Disqus