Boeing 787 "Dreamliner", 2009
(B7E7)

Samolot komunikacyjny. USA.
Pierwszy prototyp samolotu pasażerskiego Boeing 787 ”Dreamliner”. (Źródło: ”787_First_Flight.jpg: Dave Sizer” via ”Wikimedia Commons”).

W grudniu 2002 r. firma Boeing ogłosiła zakończenie, z powodu braku zamówień, programu naddźwiękowego samolotu pasażerskiego ”Sonic Cruiser”. Kilka dni później ogłoszono rozpoczęcie programu nowego samolotu pasażerskiego, nazwanego enigmatycznie Boeing 7E7. Był to pierwszy od 10 lat nowym samolot Boeinga. Miał zastąpić samoloty Boeing 757 i Boeing 767. Amerykańska firma musiała zareagować z powodu ogromnych sukcesów samolotu Airbus A330. Głównym impulsem do powstania projektu B7E7 ”Dreamliner” ( dosłownie: liniowiec ze snów, od kwietnia 2004 r. oficjalnie nazywany: B787) było założenie, że linie lotnicze potrzebują wąskokadłubowego samolotu dalekiego zasięgu, średniej wielkości jeśli chodzi o liczbę zabieranych pasażerów, których uda się jak najtaniej przewieźć po starcie z lotnisk średniej wielkości.

Samolot jest bardzo nowoczesny. Zastosowano nowoczesne silniki. Wprowadzono płynną krzywiznę nosowej części kadłuba, uzyskaną dzięki szerokiemu zastosowaniu kompozytów. Nowe wnętrze kabiny to najbardziej widoczny dla pasażera efekt zastosowania nowoczesnych technologii. Wprowadzenie łuków w kabinie pasażerskiej daje wrażenie dużej przestrzeni. Do dyspozycji podróżnych będą urządzenia rozrywkowe oraz łącza internetowe. Natężenie oświetlenia będzie zmieniane podczas lotu, aby zwiększyć komfort pasażerów. Dodatkowo instalacja wentylacji tłoczyć będzie powietrze o nieco zwiększonej wilgotności.

Samolot został zbudowany w szerokiej kooperacji międzynarodowej, m.in. firma z Kanady, australijska firma Hawker de Havilland, firmy japońskie: Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, Fuji Heavy Industries, amerykańsko-włoska spółka Vought Aircraft Industries/Alenia Aeronautica. Montaż ostateczny odbywać się będzie w firmie Boeing w Everett. Samolot miał być dostępny w trzech wersjach. Wersje B787-8 oraz B787-9, o zasięgu 15 700 km oraz 15 400 km, zabiorą na swoje pokłady od 223 do 259 pasażerów. A to oznacza loty non stop z Nowego Jorku do Madrytu, Tokio lub Santiago. Trzecia wersja o krótszym zasięgu, B787-3 dla 296 pasażerów, będzie miał zasięg 6500 km.

B787 był oferowany liniom lotniczym od końca 2003 r. Jego produkcja miała rozpocząć się w 2006 r. Pierwszy lot był zaplanowany na wrzesień 2007 r. Dostawy i wejście do eksploatacji planowane było na 2008 r. Niestety, ze względu na ogromne trudności techniczne napotkane przy budowie tego awangardowego samolotu, pierwszy prototyp B 787 został oblatany dopiero 15.12.2009 r.- z ponad dwuletnim opóźnieniem!

Do końca 2009 r. Boeing zebrał zamówienia na 840 samolotów B 787 od 55 klientów z całego świata.

W Polsce.

W dniu 7.09.2005 r. samolot Boeing 787-8 ”Dreamliner” został wybrany przez Polskie Linie Lotnicze ”Lot” jako następca samolotów Boeing 767. Pokonał konkurencyjne samoloty- Airbus A330-200 i Airbus A350. W 2007 r. zmieniono jedną z opcji na Boeing 787 ”Dreamliner” w potwierdzone zamówienie. Tym samym narodowy przewoźnik zamówił 8 nowych samolotów Boeinga , z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 6 w wersjach 8/9. Pierwszy z nich miał zasilić flotę ”Lotu” w październiku 2008 r. Termin ten okazał się jednak zupełnie nierealny.

Ostatecznie pierwszy z zamówionych egzemplarzy, o rejestracji SP-LRA, został dostarczony 15.11.2012. PLL "Lot" stały się wówczas pierwszymi europejskimi liniami eksploatującymi te najnowocześniejsze samoloty pasażerskie. Szósty samolot (SP-LRF) wylądowała w Warszawie 1.05.2014 r. Przewoźnik analizował zamianę dwóch ostatnich zamówionych B787-8 na większe B787-9. Jednak mimo wcześniejszych zapowiedzi podjęto ostateczną decyzję w tej sprawie i pozostał przy mniejszym wariancie- B787-8. Do końca 2017 r. polski przewoźnik ma posiadać 8 B 787, odbiór siódmego był planowany na przełomie 2016 i 2017 r.

Konstrukcja:
Dolnopłat.
Pokrycie skrzydeł, posiadających niewielkie winglety, z kompozytu TiGr, zbrojonego włóknami tytanowo-węglowymi.
Kadłub o konstrukcji kompozytowej ze wzmocnionych (utwardzonych) żywic epoksydowych zbrojonych włóknami węglowymi.

Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce ”Trent 1000”.

Dane techniczne:

Źródło:

[1] ”Nowości w PLL LOT”. Lotnictwo nr 4/2007.
[2] Witkowski I. ”Trudny wybór PLL Lot”. Lotnictwo nr 5/2005.
[3] Brzeg-Wieluński S. ”Dreamliner dla PLL LOT”. Lotnictwo nr 10/2005.
[4] Głowacki B. ”7E7 ostatnia nadzieja Boeinga”. Lotnictwo nr 2/2004.
[5] Bondaryk P. ”Dreamliner oblatany”. Lotnictwo nr 1/2010.
[6] "FRANEK- czyli szósty Dreamliner we flocie LOT-u". Portal · dlapilota.pl.
blog comments powered by Disqus