Bloch MB-220, 1936

Samolot pasażerski. Francja.
Samolot pasażerski Bloch MB-220. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Samolot pasażerski Bloch MB-220 został opracowany w połowie lat 1930-tych w firmie Société des Avions Marcel Bloch. Był to nowoczesny dolnopłat o całkowi­cie metalowej konstrukcji z chowanym podwoziem z tylnym kotkiem napędzanym dwoma silnikami gwiazdowymi Gnôme-Rhône 14N-97. W normalnej konfiguracji w samolocie mieściła się czteroosobowa załoga i 16 pasażerów w komfortowych warunkach, po ośmiu w pojedynczych fo­telach umieszczonych po obu stronach środkowego przejścia.

Prototyp został oblatany w grudniu 1935 r. Samolot był odpowiednikiem amerykańskich samolotów pasażerskich Douglas DC-2 i Douglas DC-3, jednak nie zdobył większej popularności. Wyprodukowano tylko 16 samolotów seryjnych. Do polowy 1938 r. dostarczono 10 ma­szyn MB-220. Wszystkie były używane do obsługi europejskich tras Air France. Pierwszy lot rejsowy na trasie Paryż-Londyn odbył się 27.03.1938 r. Rozkładowy czas lotu skrócił się do 1 h i 15 min.

W czasie II wojny światowej większość MB-220 została zmobilizowana i służyła początkowo w jednostkach transportowych sił powietrznych. Później MB-220 używane były w lotnictwie Niemiec, Wolnej Francji oraz Rządu Vichy w Europie, w Afryce Pół­nocnej i na Bliskim Wschodzie. Co naj­mniej 5 egz. przetrwało okres wojenny i po zabudowie silników Wright R-1820-97 "Cyclone", otrzymały oznaczenie MB-221. Obsługiwały one eu­ropejskie trasy o małym zasięgu Air Fran­ce. W 1949 r. cztery maszyny zostały sprzedane do SANA (Société Auxiliaire de Navigation Aerienne). W ciągu roku wszystkie zostały wycofane ze służby.

W Polsce.

Na samolocie Bloch MB-220 w Centrum Wyszkolenia Lotniczego Lyon-Bron wykonywał loty polski pilot- Zdzisław Krasnodębski. Samolot Bloch MB-220 używany był w Dywizjonie Myśliwskim GC III/6 jako samolot transportowy. Z samolotu tego korzystał również personel polskiego klucza myśliwskiego- Klucz nr 3 Sulerzycki przydzielonego do GC III/6.

Konstrukcja:
Dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Załoga- 4 osoby, pasażerów- 16.
Kabiny zakryte.
Podwozie klasyczne, chowane w locie.

Napęd- 2 silniki gwiazdowe:
- MB-220- Gnôme-Rhône 14N-97 o mocy 724 kW (985 KM) każdy,
- MB-221- Wright R-1820-97 "Cyclone".

Dane techniczne MB-220 (wg [3]):
Rozpiętość- 22,82 m, dłu­gość- 19.25 m, powierzchnia nośna- 75,0 m2.
Masa własna- 6807 kg. Masa startowa max- 9500 kg.
Prędkość max- 330 km/h, prędkość  przelotowa- 280  km/h,  pu­łap- 7000 m, zasięg- 1400 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[2] List od pana Bartłomieja Belcarza z dnia 22.02.2007 r.
[3] "Samoloty. Encyklopedia Lotnictwa".
blog comments powered by Disqus