SPAD A-2, 1915

Samolot wywiadowczy z 1915 r., budowany w niewielkich ilościach. Odznaczał się niekonwencjonalnym umieszczeniem zespołu napędowego w środku mas samolotu, między kabinami załogi
W Polsce.
Baczyński, lotnik 19. Oddziału Lotniczego armii rosyjskiej. 6.09.1916 wraz z Huberem polecieli na samolotach SPAD A-2 na pomoc Aleksandrowi A. Kozakowowi w walce z dwoma samolotami austriackimi z Flik 46. W trakcie walki zestrzelili jeden. To było pierwsze zwycięstwo odniesione przez pilotów rosyjskich na samolotach SPAD A-2.
W II Polskim Oddziale Awiacyjnym sformowanym na bazie 14 eskadry rosyjskiej w Jassach w grudniu 1917 r. znajdował się jeden SPAD A-2 i kadłub bez silnika na części zamienne. Samolot był w eskadrze do kwietnia 1918 r.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne, stałe.
Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy Lewis Russion.
Silnik- gwiazdowy, rotacyjny Le Rhône 9 o mocy 59 kW (80 KM).
Dane techniczne SPAD A-2 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,50 m, długość- 7,30 m, wysokość- 2,60 m, powierzchnia nośna- 25,30 m2.
Masa własna- 535 kg, masa użyteczna- 280 kg, masa całkowita- 815 kg.
Prędkość max- 112 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 8', pułap- 3000 m, zasięg- 200 km, czas lotu- 2 h.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.