Blériot SPAD S-510C1, 1936

Samolot myśliwski. Francja.
Samolot myśliwski Blériot SPAD S-510C1. (Źródło: archiwum).

Samolot myśliwski Blériot SPAD S-510C1 był ostatnim dwupłatem ze słynnej linii SPADÓW konstrukcji inż. Andre Herbemonta. Samoloty tego typu były wypuszczone w niewielkiej serii 60 egz. Produkcję zakończono w pierwszych miesiącach 1936 r.

Samoloty SPAD S-510C1 początkowo stanowiły wyposażenie trzech dywizjonów myśliwskich. W 1937 r. 27 egz. sprzedano republikańskiej Hiszpanii, a resztę przesunięto do eskadr ochrony obiektów w metropolii. W 1940 r. wszystkie samoloty tego typu były wycofane z I linii do szkolnictwa oraz do regionalnych eskadr samoobrony Escadrilles Regionales w Płn. Afryce.

W Polsce.

W I połowie 1940 r. na samolotach Blériot SPAD S-510 latali również Polacy, piloci Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów szkolnych i bojowych w:
- ośrodku szkoleniowym St. Etienne,
- ośrodku szkoleniowym Lyon Mions,
- ośrodku szkoleniowym Tours,
- Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon-Bron,
- kluczu obrony lotniska Bussac (ok. 50 km na północny wschód od Bordeaux), posiadał na wyposażeniu 4 samoloty Dewoitine D-501 i 4 samoloty Spad-510 (wg [1], natomiast wg [3]- klucz posiadał na wyposażeniu samoloty Dewoitine D-500/D-510).

Piloci z grupy por. Wolańskiego EAA 301 Châteaudun, którzy zajmowali się transportem samolotów na lotniska przyfrontowe, latali również samolotami Blériot SPAD S-510. 17.05.1940 r. cztery samoloty SPAD S-510, pilotowane przez polskich pilotów, zostały rozbite podczas dyslokacji z Romilly do Rennes. Jedną z przyczyn wypadków mogło być zwiększone zużycie paliwa i zbyt mały jego zapas w samolotach.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 4 stałe karabiny maszynowe MAC 1934 kal. 7,5 mm, umieszczone po 2 w kadłubie i w skrzydłach.

Silnik- rzędowy Hispano Suiza 12xbrs o mocy 507 kW (690 KM).

Dane techniczne SPAD S-510C1 (wg [4]):
Rozpiętość- 8,84 m, długość- 7,46 m, wysokość- 3,41 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1125 kg, masa całkowita- 1677 kg.
Prędkość max- 372 km/h, pułap- 9500 m, zasięg- 600 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Klucze spontaniczne polskich myśliwców we Francji 1940 r”. Lotnictwo nr 10/2004.
[2] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[3] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[4] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus