Blériot SPAD-Herbemont S-XXC2, 1918

Samolot myśliwski. Francja.
Samolot myśliwski Blériot SPAD-Herbemont S-XXC2. (Źródło: archiwum).

Prototyp samolotu myśliwskiego SPAD Herbemont S-XXC2 oblatano 7.08.1918 r. Zastosowano w nim po raz pierwszy konstrukcję skorupową kadłuba, klejoną na kopycie z warstw forniru tulipanowca. Zamówiono 1000 egz., ale wobec zakończenia wojny zbudowano tylko 100. Zaprojektowany jako jednomiejscowy został dodatkowo uzbrojony w tylny k.m. obsługiwany przez strzelca pokładowego. Zachowując cechy myśliwca jednomiejscowego, stawał się w walce kołowej bardzo niebezpieczny, mogąc razić przeciwnika ogniem w obu. W 1920 r. pobito na samolocie S-XXC1 trzykrotnie rekord prędkości. Ostatni ustalony przez pilota Le Romanet’a wynosił 309 km/h.

W Polsce.

W maju 1921 r., została zawarta umowa między MSWojsk. a nowo powstałą S. A. ”Francusko-Polskie Zakłady Samochodowe i Lotnicze” (Francopol). Spółka zobowiązała się do produkcji w Polsce m.in. samolotów myśliwskich SPAD Herbemont S-XXC2 w liczbie po 100 egz. rocznie przez dwa lata od podpisania umowy. Umowa z Francopolem została podpisana przed zbudowaniem wytwórni, której nie postawiono na czas. Nie zrealizowana umowa na budowę samolotu S-XXC2 została rozwiązana z winy wykonawcy w dniu grudniu 1924 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne, stałe.

Uzbrojenie- 2 stałe karabiny maszynowe Vickers MAC wz.09 kal. 7,7 mm, oraz 1 ruchomy karabin maszynowy Lewis wz. 15 kal. 7,7 mm na obrotnicy.

Silnik- rzędowy Hispano-Suiza o mocy 224 kW (300 KM).

Dane techniczne S-XXC2 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,41 m, długość- 7,38 m, wysokość- 2,80 m, powierzchnia nośna- 33,0 m2.
Masa własna- 887 kg, masa użyteczna- 483 kg, masa całkowita- 1370 kg.
Prędkość max- 229 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 2' 40", pułap- 6800 m.

Galeria

  • Samolot myśliwski Blériot SPAD-Herbemont S-XXC2. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus