Błażyński "Polon", 1923

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec ”Polon”. (Źródło: archiwum).

Szybowiec ”Polon” zbudował por. pil. Alojzy Błażyński z Poznania w warsztatach 3. Pułku Lotniczego. Na szybowcu tym wziął udział w I Konkursie Ślizgowców w Białce koło Nowego Targu (23 sierpnia-13 września 1923 r.) Na konkursie ”Polon” był szybowcem o najkorzystniejszych kształtach aerodynamicznych.

Pierwszy lot (28.08.1923 r.), trwający 8 s, zakończył się uszkodzeniem konstrukcji, lecz szybowiec szybko wyremontowano. ”Polon” wykonał podczas konkursu kilka lotów, w tym trzy w dniu 6 września, z których najdłuższy trwał 49 s. Był to najpoważniejszy konkurent szybowca SL-1 ”Akar”. Przy jednym ze startów szybowiec uderzył skrzydłem w głowę stojącego zbyt blisko widza, zahaczył skrzydłem o ziemię, skapotował i rozbił się. Widzowi ani pilotowi nic się nie stało. Szybowiec uzyskał w konkursie V nagrodę.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Napęd lotek linkowy.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kratownicowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Kabina pilota odkryta, nieosłonięta.
Usterzenie ze statecznikami i sterami. Ster wysokości z rogowym odciążeniem aerodynamicznym. Napędy linkowe
Podwozie dwukołowe, płoza ogonowa.

Dane techniczne ”Polon” (wg [2]):
Rozpiętość- 12,3 m, długość- 5,7 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 12,5 m2.
Masa własna- 65 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 125 kg.

Galeria

  • Błażyński ”Polon”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus