B-1, 1934

Szybowiec szkolno-treningowy. Polska.
Szybowiec szkolno-treningowy B-1 w locie. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).

W związku z zapotrzebowaniem na prosty i mocny szybowiec do szkolnych i treningowych lotów żaglowych oraz do szkolenia w lotach holowanych za samolotem inż. kpt. Michał Blaicher zaprojektował szybowiec B-1. Prototyp został zbudowany w Warsztatach Szybowcowych ZASPL we Lwowie. Został oblatany na holu za samolotem na lotnisku w Skniłowie 29.03.1934 r. Szybowiec był wyposażony w przyrząd pomysłu M. Blaichera, mający służyć do wskazywania położenia prądów wznoszących. Przyrząd ten nie zdał egzaminu.

Szybowiec w 1934 r. na holu za samo­lotem został przetransportowany do War­szawy, gdzie przeszedł próby w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa. Był w 1934 r. użytkowany w Bezmiechowej. Ustępował jednak szybowcowi Kocjan "Sroka". W 1935 r zaprzestano wykonywać nim loty i zdemontowano go, a później skasowano.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, prostokątny ze zwężonymi końcami, dwudźwigarowy, podparty dwiema parami zastrzałów wykrzyżowanych linkami. Keson sklejkowy do przedniego dźwigara, speł­niającego rolę dźwigara głównego. Dźwigar tylny pomocniczy. Część płata za pierwszym dźwigarem oraz lotki kryte płótnem.
Kadłub sześciokątny. Przód kadłuba półskorupowy, kryty sklejką, tył kratownicowy kryty płótnem, a zakończenie tyłu kadłuba kryte sklejką. Z przodu kadłuba zaczep do startu za samolotem i do startu z lin gumowych. Kabina odkryta, osłonięta z przodu wiatrochronem.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Ster kierunku z rogowym odciążeniem aerodynamicznym.
Podwozie płozowe. Płoza jesionowa amortyzowana krążkami gumowymi. Płoza ogonowa stalowa.

Dane techniczne B-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 7,18 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 17,7 m2.
Masa własna- 130 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 205 kg.
Dopuszczalna prędkość holowania- 70 km/h, prędkość minimalna- 41 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 50 km/h- 15,5, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 45 km/h- 0,9 m/s.

Galeria

  • Szybowiec B-1 w locie. Oblot prototypu. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1957).
  • B-1, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1957).
  • Szybowiec treningowy B-1 na starcie w Bezmiechowej, oblatany w 1934 r. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus