B-1, 1934

Szybowiec szkolno-treningowy. Polska.
Szybowiec szkolno-treningowy B-1 w locie. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).

W związku z zapotrzebowaniem na prosty i mocny szybowiec do szkolnych i treningowych lotów żaglowych oraz do szkolenia w lotach holowanych za samolotem inż. kpt. Michał Blaicher zaprojektował szybowiec B-1. Prototyp został zbudowany w Warsztatach Szybowcowych ZASPL we Lwowie. Został oblatany na holu za samolotem na lotnisku w Skniłowie 29.03.1934 r. Szybowiec był wyposażony w przyrząd pomysłu M. Blaichera, mający służyć do wskazywania położenia prądów wznoszących. Przyrząd ten nie zdał egzaminu.

Prototyp B-1 był w 1934 r. użytkowany w Bezmiechowej. Ustępował jednak szybowcowi Sroka. W 1935 r zaprzestano wykonywać nim loty i zdemontowano go, a później skasowano.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, prostokątny ze zwężonymi końcami, dwudźwigarowy, podparty dwiema parami zastrzałów wykrzyżowanych linkami. Keson sklejkowy do przedniego dźwigara, spełniającego rolę dźwigara głównego. Dźwigar tylny pomocniczy. Część płata za pierwszym dźwigarem oraz lotki i stery kryte płótnem.
Kadłub sześciokątny. Przód kadłuba półskorupowy, kryty sklejką, tył kratownicowy kryty płótnem, a zakończenie tyłu kadłuba kryte sklejką. Z przodu kadłuba zaczep do startu za samolotem i do startu z lin gumowych. Kabina odkryta.
Stateczniki kryte sklejką.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne B-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 7,18 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 17,7 m2.
Masa własna- 130 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 205 kg.
Dopuszczalna prędkość holowania- 70 km/h, prędkość minimalna- 41 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 50 km/h- 15,5, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 45 km/h- 0,9 m/s.

Galeria

  • Szybowiec B-1 w locie. (Źródło: Skrzydlata polska nr 38/1957).
  • B-1, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata polska nr 38/1957).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus