Biuro Konstrukcyjne APRL w Krakowie

Biuro Konstrukcyjne Aeroklubu PRL w Krakowie kierowane przez inż. Jana Czerwińskiego zajmowało się projektami przeróbek sprzętu w celu przystosowania go do nowych zadań, np.:
- w 1962 r. został opracowany projekt stratosferycznej wersji szybowca SZD-9 bis ”Bocian”. Miała to być przeróbka ”Bociana” na szybowiec jednomiejscowy z wyposażeniem umożliwiającym loty wyczynowe do wysokości 15000 m (w ubiorze kompensacyjnym, z aparaturą tlenową, zapasem tlenu w butlach na 4 h lotu wysokościowego, ogrzewaniem, wentylacją i odszronianiem szyb),
- przystosowanie do lotów na dużych wysokościach szybowca ”Bocian” z załogą dwuosobową,
- przystosowanie do lotów na dużych wysokościach szybowca ”Mucha”,
- dostosowanie szybowców do startów na pokryciu śniegowym przy użyciu doczepionych nart i tym podobne prace.

W jesieni 1963 r. Biuro Konstrukcyjne Aeroklubu PRL pod kierunkiem mgr inż. Jana Czerwińskiego opracowało warsztatową dokumentację przeróbki samolotów Zlin Z-26 ”Trener” na samoloty akrobacyjne Super Kasper Akrobat. Wg tej dokumentacji Lotnicze Zakłady Naprawcze APRL w Krośnie przerobiły w pierwszej połowie 1964 r. trzy samoloty.

Konstrukcje:
SZD-9 ”Bocian”, 1962, projekt szybowca wyczynowego.
Super Kasper Akrobat, 1963, samolot szkolno i treningowy, akrobacyjny.

Źródło:

[1] Glass A. ”25 lat produkcji seryjnej szybowca SZD-9 Bocian”. Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 2/1978.
[2] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
blog comments powered by Disqus